Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2642884Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NINA Rapport/NINA Report [2375]
- Publikasjoner fra CRIStin - NINA [2411]
Sammendrag
Hagen, D., Eide, N.E., Fangel, K., Flyen A.C. & Vistad, O.I. 2012. Sårbarhetsvurdering og
bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”.
NINA Rapport 785. 110 s + vedlegg.
Det er stor kunnskapsmangel knyttet til effekter av menneskelig aktivitet på Svalbards natur og kulturmiljø og hvordan eventuell negativ påvirkning skal håndteres. Det bør være et ideal å
komme mest mulig bort fra en ”føre-var”-forvaltning og over til en kunnskapsbasert forvaltning.
Forvaltningen trenger legitimitet og aksept for sine beslutninger; det forsterker behovet for faglig kunnskap som grunnlag for avgjørelser og prioriteringer. Samtidig er det en illusjon å tro at
faglig kunnskap alltid kan gi tilstrekkelige svar for forvaltningen. Det vil alltid oppstå behov for
ny kunnskap og det vil aldri være mulig å vite ”alt”. Naturforvaltning vil også være et verdivalg
fordi ulike politiske mål skal realiseres.
Målsettingen for prosjektet er å gi forvaltninga kunnskap og verktøy som skal gjøre det lettere å
vurdere sårbarheten på enkeltlokaliteter, og som kan danne et helhetlig miljøfaglig grunnlag for
å vurdere behovet for eventuelle ferdselsreguleringer. Prosjektet har fire tema: selve ferdselen
(hvordan ferdselen foregår, hvem som ferdes og brukernes preferanser), vegetasjon, dyreliv og
kulturminner. Prosjektet utnytter samspillet mellom eksisterende kunnskap og innhenting av ny
kunnskap, i tillegg til at kunnskap innenfor ulike fagfelt kobles på ny måte. Vi har valgt å avgrense fokuset til kystcruiseturismen og turisters ferdsel på ilandstigningslokaliteter. Prosjektet
besøkte over 30 lokaliteter på vestkysten av Svalbard gjennom feltsesongene 2008-2010.