dc.contributor.author | Hagen, Dagmar | |
dc.contributor.author | Eide, Nina Elisabeth | |
dc.contributor.author | Fangel, Kirstin | |
dc.contributor.author | Flyen, Anne Cathrine | |
dc.contributor.author | Vistad, Odd Inge | |
dc.date.accessioned | 2020-02-20T11:42:51Z | |
dc.date.available | 2020-02-20T11:42:51Z | |
dc.date.created | 2012-03-01T12:49:22Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-426-2380-5 | |
dc.identifier.issn | 1504-3312 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2642884 | |
dc.description.abstract | Hagen, D., Eide, N.E., Fangel, K., Flyen A.C. & Vistad, O.I. 2012. Sårbarhetsvurdering og
bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”.
NINA Rapport 785. 110 s + vedlegg.
Det er stor kunnskapsmangel knyttet til effekter av menneskelig aktivitet på Svalbards natur og kulturmiljø og hvordan eventuell negativ påvirkning skal håndteres. Det bør være et ideal å
komme mest mulig bort fra en ”føre-var”-forvaltning og over til en kunnskapsbasert forvaltning.
Forvaltningen trenger legitimitet og aksept for sine beslutninger; det forsterker behovet for faglig kunnskap som grunnlag for avgjørelser og prioriteringer. Samtidig er det en illusjon å tro at
faglig kunnskap alltid kan gi tilstrekkelige svar for forvaltningen. Det vil alltid oppstå behov for
ny kunnskap og det vil aldri være mulig å vite ”alt”. Naturforvaltning vil også være et verdivalg
fordi ulike politiske mål skal realiseres.
Målsettingen for prosjektet er å gi forvaltninga kunnskap og verktøy som skal gjøre det lettere å
vurdere sårbarheten på enkeltlokaliteter, og som kan danne et helhetlig miljøfaglig grunnlag for
å vurdere behovet for eventuelle ferdselsreguleringer. Prosjektet har fire tema: selve ferdselen
(hvordan ferdselen foregår, hvem som ferdes og brukernes preferanser), vegetasjon, dyreliv og
kulturminner. Prosjektet utnytter samspillet mellom eksisterende kunnskap og innhenting av ny
kunnskap, i tillegg til at kunnskap innenfor ulike fagfelt kobles på ny måte. Vi har valgt å avgrense fokuset til kystcruiseturismen og turisters ferdsel på ilandstigningslokaliteter. Prosjektet
besøkte over 30 lokaliteter på vestkysten av Svalbard gjennom feltsesongene 2008-2010. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for naturforskning (NINA) | nb_NO |
dc.relation.ispartof | NINA rapport | |
dc.relation.ispartofseries | NINA rapport;785 | |
dc.relation.uri | http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2012/785.pdf | |
dc.title | Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?” | nb_NO |
dc.title.alternative | Vulnerability assessment and use of visitor sites in Svalbard. Final report from the research project “Environmental impact from human use?” | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.rights.holder | © Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 912953 | |
cristin.unitcode | 7511,2,0,0 | |
cristin.unitcode | 7511,5,0,0 | |
cristin.unitname | Avdeling for terrestrisk økologi | |
cristin.unitname | Lillehammer | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |