Før- og etterundersøkelser av naturmangfold ved samferdselsutbygging. Rapport fra et scopingseminar om metodeutvikling.
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2395255Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NINA Rapport/NINA Report [2019]
- Publikasjoner fra CRIStin - NINA [1827]
Originalversjon
Thomassen, J. 2014. Før- og etterundersøkelser av naturmangfold ved samferdselsutbygging. Rapport fra et scopingseminar om metodeutvikling. - NINA Rapport 1094. 40 s.Sammendrag
Thomassen, J. 2014. Før- og etterundersøkelser av naturmangfold ved samferdselsutbygging.
Rapport fra et scopingseminar om metodeutvikling. - NINA Rapport 1094. 40 s.
I Nasjonal transportplan 2014-2023, side 220 står det «I prosjekter der det er umulig å unngå
store negative konsekvenser for naturmiljø, kulturmiljø og landskapsbilde skal det gjennomføres
avbøtende tiltak. Før- og etterundersøkelser (etter 5 og 10 år) skal inngå som en integrert del av
prosjektet.»
Vegdirektoratet og Jernbaneverket ønsker å videreutvikle metoder for slike før- og etterundersøkelser
og har på to seminarer (november 2013 og november 2014) innhentet erfaringskunnskap
fra forskningsinstitusjonene Norsk institutt for naturforskning (NINA), Bioforsk, Skog og
landskap og Norsk institutt for vannforskning (NIVA) (bare 2013). Formålet har vært å bidra til at
samferdselssektoren kan i) utvikle en overordnet metodikk for før- og etterundersøkelser; ii) forbedre
dagens metodikk (der det eventuelt finnes); iii) utvikle nye metoder for å tydeliggjøre hvilket
detaljeringsnivå som er relevant for ulike naturmangfoldtema og iv) avdekke behovet for videre
forskning.
Seminaret i november 2014 var et scopingseminar hvor hensikten var å fokusere på de mest
relevante tema som før- og etterundersøkelser for naturmangfold bør konsentrere seg om samt
å vurdere om scopingmetodikken kan egne seg til bruk ved konkrete samferdselsprosjekter. Foruten
deltakere fra Vegdirektoratet og Jernbaneverket deltok ressurspersoner fra Skog og landskap,
NINA og Bioforsk.
Caset E16 Jevnaker–Olum ble brukt som et hjelpemiddel på scopingseminaret, men resultatene
fra seminaret som oppsummeres i denne rapporten er ikke ment å være grunnlag for før- og
etterundersøkelser for denne vegstrekningen.
Scopingseminaret ble gjennomført etter en velutprøvd metode (Adaptive Environmental Assessment
and Management – AEAM) hvor deltakerne avgrenser problemstillingene gjennom en fokusert
trinn-for-trinn-prosess. Metoden baserer seg på en blanding av gruppearbeid og plenumspresentasjoner
og ender opp med en rekke anbefalinger om før- og etterundersøkelser av naturmangfold
ved samferdselsutbygginger.
Deltakerne ble delt inn i to grupper hvor gruppe 1 skulle jobbe med økologiske funksjoner, organismegrupper
og truede organismer, mens gruppe 2 skulle ha fokus på naturtyper, landskap og
verneområder. Deltakerne vurderte og prioriterte de viktigste fokuskomponentene og påvirkningsfaktorer
som før- og etterundersøkelser for naturmangfold bør konsentrere seg om og satte
disse inn i en årsak-virkningssammenheng.
I alt 19 fokuskomponenter med tilhørende påvirkningsfaktorer ble identifisert. Det ble konstruert
8 årsak-virkningskart for fokuskomponentene: Elvemusling; Edelløvtrær; Vilt; Storørret; Kalkrik
skog, Rik edellauvskog; Randselva; Våtmarkfunksjoner; og Kambrosilurlandskapet. For de 6
første ble det gitt anbefalinger om før- og etterundersøkelser.
På bakgrunn av seminaret er det gitt anbefalinger om videre metodeutvikling for før- og etterundersøkelser
ved samferdselsutbygginger. Thomassen, J. 2014. Before and after studies of biodiversity in connection with transport development.
Report from a scoping workshop on method development. – NINA Report 1094. 40 pp.
In the National Transport Plan 2014-2023, page 220 it is stated "In projects where it is impossible
to avoid major negative impacts for natural and cultural environments and for the landscape
image, mitigating measures shall be conducted. Before and after studies (after 5 and 10 years)
shall be an integrated part of the project."
The Norwegian Public Roads Administration and the Norwegian National Rail Administration
wants to develop methods for such before and after studies and during two workshops (November
2013 and November 2014) they obtained experiential knowledge from the research institutions
Norwegian Institute for Nature Research (NINA), Bioforsk, Norwegian Forest and Landscape
Institute and Norwegian Institute for Water Research (NIVA) (only 2013). The aim has
been to help the transport sector to i) develop an overarching methodology for before- and after
studies; ii) improve the current methodology (where it may exist); iii) develop new methods to
clarify what detail level that is relevant to different biodiversity themes and iv) reveal the need for
further research.
The last seminar, in November 2014, was a scoping workshop where the intention was to focus
on the most relevant topics that before- and after studies for biodiversity should concentrate on.
Further, to assess whether the scoping methodology may be suitable for use in concrete
transport development projects. Besides participants from the roads and rail sector experts from
the Norwegian Forest and Landscape Institute, NINA and Bioforsk participated.
The case E16 Jevnaker-Olum was used as an example and help in the scoping workshop, but
the result from the workshop, which is summarized in this report, is not meant to be the basis for
before and after studies for this road section in particular.
The Adaptive Environmental Assessment and Management (AEAM) method was used as a
working approach on the scoping workshop. The AEAM is a systematic step by step process
where the participants work in groups identifying and prioritizing main impact factors and focal
components, construct cause–effect charts where the impact factors and the focal issues are
seen in a context, formulate impact hypotheses, and give recommendations concerning before
and after studies and further knowledge needs. Results from the group works were presented in
plenary.
The participants were divided into two groups, where group 1 worked with ecological functions,
functional species groups and endangered species, whereas group 2 focused on habitats, landscapes
and protected areas.
A total of 19 focus components with associated impact factors were identified. 8 cause-effect
charts were constructed at the workshop: Freshwater pearl mussel; Broad-leaved deciduous
trees; Wildlife; Strain of large trout; Calcareous forest; Rich deciduous forest; River Randselva;
Wetland Functions; and Cambro-Silurian landscape. For the first six, recommendations on before
and after studies were given.
Based on the seminar, recommendations are given on further method development for before
and after studies for transport developments.