• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norsk institutt for naturforskning
  • Publikasjoner fra CRIStin - NINA
  • View Item
  •   Home
  • Norsk institutt for naturforskning
  • Publikasjoner fra CRIStin - NINA
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sårbarhetsvurdering i polare strøk. Gjennomgang av begrep og metoder

Hagen, Dagmar; Systad, Geir Helge; Eide, Nina Elisabeth; Vistad, Odd Inge; Stien, Audun; Erikstad, Lars; Moe, Børge; Svenning, Martin; Veiberg, Vebjørn
Research report
Thumbnail
View/Open
1045.pdf (1.832Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2385004
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • NINA Rapport/NINA Report [2472]
  • Publikasjoner fra CRIStin - NINA [2535]
Original version
Hagen, D., Systad, G.H., Eide, N.E., Vistad, O.I. , Stien, A. Erikstad, L., Moe, B., Svenning, M., & Veiberg, V. 2014. Sårbarhetsvurdering i polare strøk. Gjennomgang av begrep og metoder. – NINA Rapport 1045. 53 s.  
Abstract
Hagen, D., Systad, G.H., Eide, N.E., Vistad, O.I., Stien, A., Erikstad, L., Moe, B., Svenning, M.,

& Veiberg, V. 2014. Sårbarhetsvurdering i polare strøk. Gjennomgang av begrep og metoder. –

NINA Rapport 1045. 53 s.

Forvaltningen av polare miljø blir stadig mer krevende. Påvirkningsfaktorene endres i omfang

og intensitet og nye typer påvirkning dukker opp. Forvaltningen opplever økt etterspørsel etter

kunnskap om sårbarhet i forvaltning av naturverdier i polare strøk. Relevant kunnskap er avgjørende

for å gjøre riktige prioriteringer og gi en god forankring for forvaltningens beslutninger.

Til dette trengs et godt begrepsapparat og forståelse av forskjellige forvaltningsregimer. Sårbahetsbegrepet

er komplisert og forstås og brukes ulikt i ulike fagmiljø. Det er behov for en

gjennomgang for å få oversikt over begrepet og for å sette det inn i en konkret forvaltningsmessig

sammenheng.

Sårbarhet omhandler ressursers evne til å takle ulike påvirkninger. Ressurser har varierende

evne til å takle endringer i utgangspunktet, der noen er mer motstandsdyktige (resistente, robuste),

andre har større evne til å tilpasse seg (resiliens, adaptiv kapasitet, plastisitet) og noen

har både dårlig robusthet og tilpasningsevne. Samlet gir dette sensitiviteten til ressursen, slik

det er definert i denne rapporten. Ressursene er mer eller mindre utsatt for ulike påvirkninger,

avhengig av egenskapene til både ressursen og påvirkningen. For noen påvirkningsfaktorer er

sårbarheten knyttet til påvirkningstrykket over tid, mens for andre er det avhengig av en risiko

eller sannsynlighet for at en påvirkning skal skje. Kunnskapen om effekter er det viktigste

grunnlaget når forvaltningen skal konkludere om den forvaltningsmessige konsekvensen av

påvirkningen. Der effekt er en konkret og målbar størrelse er konsekvens er funksjon av verdi,

sårbarhet og påvirkning.

Forholdet mellom verdi, strategi og sårbarhet er vesentlig for å forstå hvordan kunnskap om

sårbarhet kan brukes i konkret forvaltning. Hvordan håndtere usikkerhet er vesentlig, der datagrunnlaget

kan være avgjørende for hvor stor usikkerhet det er på sammenhengen mellom

påvirkning og effekt. Samlet sårbarhet slik det framstår i litteratur og dagens forvaltning er et

ganske teoretisk begrep. I en situasjon med varierende kunnskapsnivå er det trolig bedre med

en oppdelt kvalitativ analyse der det tas hensyn til ressurser separat, framfor å se på alle komponenter

i en analyse.

Påvirkningsfaktorene som virker i polare strøk er svært forskjellige. Noen virker globalt, som

klimaendringer og langtransportert forurensing. Andre virker på mindre skala, som arealbruk

knyttet til ferdsel eller tekniske inngrep, hvor lokal og regional forvaltning kan påvirke og sette i

verk tiltak for å hindre eller avbøte negativ utvikling. Det er også et samspill mellom lokal og

global påvirkning, der for eksempel klimaendringer kan påvirke effekter av andre typer påvirkning.

Påvirkningsfaktorene varierer i tid, rom og intensitet. Sårbarhet behandles i denne rapporten

med utgangspunkt i spesifikke påvirkningsfaktorer. Ferdsel og arealbruk er vektlagt, i tillegg

til sårbarhets- og risikovurderinger av fremmede arter og høsting av biologiske ressurser,

der aktivitetens størrelse spenner fra småskala fritidsjakt til store fiskerier på pelagiske fiskeslag.

Også næringsvirksomhet i form av petroleumsaktivitet til havs og bergverksdrift til lands

omtales og er påvirkningsfaktorer med varierende potensiale og risiko.

Dersom sårbarhet skal være en del av forvaltningsgrunnlaget for polare strøk er det behov for

systemer eller metodikk for å registrere og beskrive sårbarhet. Forskjellige tradisjoner fokuserer

på kvalitative eller kvantitative metoder, der kvalitative vurderinger ofte er en raskere

løsning der eksperter står for vurderingen av grad av sårbarhet, mens kvalitative metoder er

lettere å repetere. Også kvantitative metoder har aspekter av ekspertvurderinger i seg. Rapporten

gir eksempler på sårbarhetsvurderingerknyttet til ferdsel og arealbruk, sårbarhets- og risikovurderinger

av fremmede arter, vurderinger knyttet til høsting av biologiske ressurser, sårbarhet

for klima og potensielle utslipp til havs. Tradisjon for bruk av sårbarhet i forvaltning av marine miljøer er forskjellig fra terrestre og limninske

miljøer i polare strøk. En fellesnevner for modellene er at de gjerne forholder seg til en

konkret påvirkningsfaktor. Sårbarhetsvurderingene for ferdsel, fremmede arter og høsting forholder

seg til faktisk og kontinuerlig påvirkning og ikke en potensiell og akutt hendelse. Dette i

motsetning til marine modeller, der påvirkningen gjerne handler om sannsynlighetsvurdering av

potensiell hendelser (i praksis utfordringer knyttet til petroleumsvirksomhet). Det ser ut som det

er en sammenheng mellom påvirkningsfaktorene og hvor mye ressurser som er brukt på å

framskaffe data som kan brukes til sårbarhetsvurdering. Potensielle katastrofer utløser grundigere

og mer langsiktig kunnskapsoppbygging enn en løpende påvirkning fra mer sammensatte

aktører. Dette gjelder for eksempel ferdsel som bedrives av mange (alle) som er i et område.

Turisme er en åpenbar og delvis stigmatisert aktør, men også lokalbefolkning, forskere eller

andre næringsutøvere påvirker gjennom ferdsel i de samme områdene. Også fremmede arter

er relatert til mange aktører og «ansvarlige» for påvirkningen er ganske sammensatt.

Utgangspunkt for denne rapporten var å konsentrere seg om de sårbarhetsutfordringer som

«lokal» forvaltning i polare områder kan gjøre noe med. Virkeligheten er likevel at Arktis/Antarktis

forandrer seg kontinuerlig pga. klimaendring, langtransportert forurensning i luft og

hav og lettere tilgang til områdene og dette påvirker ressursene direkte. Utviklingen vil påvirke

både global, regional og lokal forvaltning av polare strøk.

Det er avgjørende å betrakte menneske og samfunn som «naturlige» innslag og helt sentrale

faktorer i de systemene vi studerer – derfor er referanser fra forskingslitteraturen om utvikling

og forvaltning av såkalte ‘sosiale-økologiske systemer’ (social-ecological systems – SES)

viktige. De fleste av de aktuelle tiltakene som forvaltningen kan og vil iverksette vil rette seg

mot påvirkningsfaktorene – altså mot mennesker, organisasjoner, bedrifter og samfunn. Derfor

kreves det også en sterkere integrering av naturressurs- og samfunnsforvaltningen, siden sårbarhet

(og tilhørende begrepsapparat) er kritiske fenomener både for sosiale polare systemer

og for polar natur.

I et sosial-økologisk tankesett er ikke menneskelig nærvær definert i utgangspunktet som en

potensiell negativ påvirkningsfaktor, men mennesket er en aktør som har og skal ha en plass i

systemet. Spørsmålet er altså hvordan forsking, turisme, fiske, transport etc. skal utøves, og

hvilken kunnskap som trengs om utøverne av aktivitetene, selve utøvelsen og (sannsynlige/mulige)

effekter av disse. Vi kan ikke lete etter én konkret løsning eller ett konkret nivå på

sårbarhet ettersom dette vil være forskjellig i ulike situasjoner. Det å stadig kunne utøve god

forvaltning er basert på evnen til fortløpende å hente inn og bruke ny kunnskap i forvaltningsarbeidet.

Adaptiv forvaltning er ikke en fast forvaltningsmodell, men en systematisk arbeidsmåte

te som bygger på en forståelse om at systemet som skal forvaltes sannsynligvis er ustabilt og

at endring vil skje.
Publisher
Norsk institutt for naturforskning
Series
NINA Rapport;1045

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit