Fisketuristers forbruk i Hedmark i 2013 - Utprøving av en metode for kartlegging av fiskeres forbruksmønster og informasjonsvaner
Research report
View/ Open
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- NINA Rapport/NINA Report [2375]
- Publikasjoner fra CRIStin - NINA [2411]
Original version
Dervo, B.K. 2014. Fisketuristers forbruk i Hedmark i 2013 - Utprøving av en metode for kartlegging av fiskeres forbruksmønster og informasjonsvaner - NINA Rapport 1021. 27 s + vedlegg.Abstract
Datainnsamlingen ble gjennomført som en åpen nettbasert spørreundersøkelse på Fishspot (www.fishspot.no) sin nettside, rettet mot de som kjøpte fiskekort i Fishspot sitt nettverk. Data-innsamlingen har også bestått av en sammenstilling av solgte fiskekort i Fishspot. Formålet med undersøkelsen har vært todelt. For det første har det vært ønskelig å teste ut en metode for beregning av fiskernes forbruk i Fishspot, dvs. deres kjøp av fiskekort og ulike andre varer og tjenester ifm. fiske. For det andre har det vært ønskelig å gjøre en beregning av fiskernes forbruk i Fishspot i 2013.
Totalt svarte 434 fiskere på spørreundersøkelsen, som er basert på et ikke representativt utvalg. Dataene fra spørreundersøkelsen har, sammen med en fullstendig oversikt over kortsalget til alle fiskekortområdene i Fishspot, dannet grunnlaget for å beregne fiskeinnsats, omsetning av fiskekort og fiskernes totale kjøp av varer og tjenester under fiske i 2013. Også fiskernes bruk av ulike former for informasjon, herunder vurdering av Fishspot sin informasjonstiltak ble kartlagt, likeledes fiskernes vurdering av fisketilbudet.
Fiskekortområdene i Fishspot solgte fiskekort for 6,2 millioner kroner i 2013, en økning på 10 prosent fra 2012. Samlet fiskeinnsats for de rundt 18 000 fiskerne i Fishspot ble beregnet til 102 000 døgn hvor tilreisende fiskeres andel av dette var 78 000 døgn. I snitt fisket hver fisker i 6 døgn, mens turen samlet sett varte i 7 døgn. Dette gir til sammen 119 000 overnattingsdøgn.
Fiskernes samlede kjøp av varer og tjenester på fisketuren ble beregnet til omkring 100 millioner kroner (både lokale og tilreisende fiskere) i 2013, med et øvre estimat på kr 129 millioner og et nedre estimat på kr 90 millioner. Salget av fiskekort utgjorde seks prosent av dette. I gjennomsnitt var fiskernes forbruk i denne undersøkelsen kr 1 024 pr døgn. Samlet oppga de tilreisende fis-kerne at de kjøpte 45 000 overnattingsdøgn til en verdi av kr ni millioner. Overnatting på cam-pingplass utgjorde 44 prosent (20 000 overnattinger) av dette, leid hytte 55 prosent (25 000 overnattinger) og hotell en prosent (1 000 overnattinger). Tilreisende fiskere i Fishspot hadde også 19 000 overnattinger i egen eller lånt («gratis») fritidsbolig og 11 000 villcampovernattinger.
De viktigste informasjonskildene for fiskernes kjennskap til Fishspot sine fisketilbud og beslut-ningen om å reise hit var Fishspot sin nettside og tips fra familie og venner. For utenlandske fiskere var også turistdestinasjonenes nettside viktig. Fiskerne brukte ofte flere kilder for å skaffe informasjon om områdene og fiskemuligheter. Tre av fire fiskere var meget godt eller godt for-nøyd med fisketilbudet i Fishspot og hele 94 prosent sa de ville komme tilbake i 2014 for å fiske.
Erfaringene fra denne undersøkelsen viser at fiskekortstatistikk, sammen med en enkel spørre-undersøkelse, kan være en god og rimelig måte å tallfeste effektene av fisketurismen på. Det krever imidlertid at fiskekortdatabasen gir grunnlag for en god og presis tallfesting og segmen-tering av fiskerne og at spørreundersøkelsen kan segmenteres på samme måte og kobles til fiskekortsalget for å korrigere eventuelle skjevheter i utvalg.
Hedmark, næringsutvikling, fisketurisme, sportsfiske, friluftsliv, harr, ørret, forbruksmønster, informasjon, Norway, Hedmark county, business development, fishing tourism, angling, recreation, grayling, trout, consumption patterns, information Data collection was performed by a quest back internet survey linked to the homepage of Fishspot
(www.fishspot.no), and by an summarizing the number and type of fishing licenses sold in
the geographical area of Fishspot in 2013. The purpose of this project was to test a method to
estimate the total money expenditure by anglers in Fishspot (the purchase of fishing licenses
and other goods and services during the fishing activity/trip). In addition, I have tried to estimate
the total expenditure by local and non-local anglers in the geographical area of Fishspot (several
different landowners and organizations) in 2013.
The survey had a total of 434 respondents. Total expenditure was estimated by using data from
the survey in combination with the statistics of number and type of fishing licenses sold in the
geographical area of Fishspot in 2013.
The different areas in Fishpot sold fishing licenses for 6.2 million NOK in 2013. This was an
increase of 10 percent compared to 2012. In 2013, the total fishing effort by the c. 18 000 anglers
in Fishspot was estimated to 102 000 days (78 000 days by visiting anglers). The average angler
spent 6 days fishing and the trip lasted for 7 days, which induced about 119 000 overnight lodging
days.
The anglers total purchase of goods and services were estimated to 100 million NOK in 2013
(both local and visiting anglers), with a lower and upper estimate of 90 million and 129 million
NOK, respectively (purchase of fishing licenses constituted only 6 percent).
The average angler spend 1 024 NOK per day (estimate). Non-local anglers bought about 45 000
days of accommodation (9 million NOK). Accommodation at camping grounds, holiday cottages
and hotels constituted 44, 55 and 1 percent, respectively. In addition, non-local anglers had
19 000 overnight lodgings in holiday houses as freeholders or for free (borrowed from friends or
family), and 11 000 unspecified night stops (in the car, tent etc.).
The most important information source to the angler’s knowledge about Fishspot was the homepage
of Fishspot and advices by family and friends. The homepages of the tourist destinations
were also important for foreign anglers. It was also quite common to use a variety of information
sources. Three out of four angels answered that they were satisfied or very satisfied with the
quality of the angling in Fishspot, and 94 % answered that they will return in 2014.
In conclusion, this project has shown that the fishing license statistics combined with a simple
survey appears as a suitablemethod to estimate and monitor the local and regional economic
spin-off effects of fishing tourism. However, an important assumption is that the fishing license
statistics provide a sufficiently precise quantification to segment the anglers, and that the survey
is representative for different segments of anglers.