Fugleovervåkning ved etablering av nytt geodesianlegg ved Ny-Ålesund. Årsrapport for 2013
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2372244Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NINA Rapport/NINA Report [2351]
- Publikasjoner fra CRIStin - NINA [2411]
Originalversjon
Moe, B., S.A. Hanssen, G.W. Gabrielsen & M.J.J.E Loonen (2014) Fugleovervåkning ved etablering av nytt geodesianlegg ved Ny- Ålesund. Årsrapport for 2013. - NINA Rapport 1018. 23 s.Sammendrag
Statens kartverk har drevet geodetisk observatorium i Ny-Ålesund på Svalbard siden 1994. Et
nytt og oppdatert geodesianlegg bygges ved Brandalslaguna, inkludert bygging av ny vei mellom
det nye anlegget og flyplassen i Ny-Ålesund. Veien og geodesianlegget etableres i et område
som er verdifullt for fuglelivet. I tillatelsen fra Sysselmannen på Svalbard er det satt vilkår
om overvåkningsprogram som følger effekter av inngrepet på hekkende tyvjo og vadefugl,
samt fugl i Brandalslaguna og vannene ved Knudsenheia.
Norsk institutt for naturforskning (NINA) har designet overvåkningsprogrammet etter oppdrag
fra Statens kartverk for å innfri kravene fra Sysselmannen på Svalbard. Overvåkningsprogrammet
inkluderer kontroll-områder for å se resultatene i lys av naturlig variasjon og effekten
av tiltaket. Programmet er delt inn i ulike faser avhengig av om dataene registreres før anleggstiden,
i anleggsfasen eller i driftsfasen.
Hovedmålet med overvåkningen i 2013 var å samle inn data for ‘før-situasjonen’ i de fleste delene
av det berørte området og i kontrollområdene. Det var i 2013 knyttet anleggsaktivitet til
første del av veien, samt bygging av bro og kulvert. I disse områdene var formålet å registrere
overvåknings data som var knyttet til ‘anleggfase’, vurdere mulige effekter og foreslå eventuelle
avbøtende tiltak.
Overvåkningen i 2013 gav mye data både på hekkeregistreringer og forekomster av fugl. Det
ble registrert seks hekklokaliseringer av tyvjo, fem av fjæreplytt, to av steinvender, én av sandlo,
tre av smålom, 12 av rødnebbterne og to av snøspurv. Forekomster av hele 18 arter ble registrert.
Brandalslaguna var den lokaliteten med høyest artsdiversitet med 14 registrerte arter.
Registreringen ble gjort med hyppige intervaller og varte over en stor del av hekkesesongen,
og overvåkningen viser sesongmessige variasjoner i forekomster av fugl. Resultatene fra 2013
vil bidra til å danne et grunnlag for å beskrive ‘før-situasjonen’ i de berørte områdene samt situasjonen
i kontroll-områdene.
I områdene som var berørt av anleggsarbeid knyttet til byggingen av vei, bro og kulvert,
ble det ikke observert negative effekter på fugl. Overvåkningen var i forkant av anleggsarbeidet.
Hekkefunn og forekomster av fugl ble kommunisert til oppdragsgiver underveis, og det var
ikke nødvendig å iverksette avbøtende tiltak i 2013.
Ny-Ålesund, Svalbard, fugler, overvåking, geodesianlegg, birds, monitoring, geodesi, construction Norwegain Mapping Authority (NMA) has operated a geodetic observatory at Ny-Ålesund in
Svalbard since 1994. A new and modernized geodetic observatory will be constructed at Brandalslaguna,
including construction of a new road between the new facilities and the airport in
Ny-Ålesund. The road and the geodetic observatory will be established in an important bird area,
and the permission granted from the Governor of Svalbard included establishment of a bird
monitoring program for evaluating the potential effects of the intervention on nesting arctic skuas
and waders, as well as birds at Brandalslaguna and the lakes in the vicinity to Knudsenheia.
Norwegian Institute for Nature Research (NINA) has designed this bird monitoring program on
behalf of NMA in order to meet the terms of the Governor of Svalbard. The monitoring program
includes control areas in order to evaluate the effects in light of natural variation and the effects
of the intervention. The monitoring program is divided into different stages depending on
whether the data will be collected before the construction started, during the construction
phase or during the operational stage.
The main goal of the monitoring in 2013 was to collect data describing the ‘before-constructionsituation’
in most parts of the affected area and in the control areas. In 2013 construction work
took place at the first part of the planned road, the bridge and the culvert. In these areas the
goal was to collect data connected to the ‘construction-stage’, assess effects and suggest mitigating
measures.
The bird monitoring in 2013 provided data on breeding records and abundances. We recorded
six arctic skua nests,five purple sandpiper nests, two turnstone nests, one common ringedplover
nest, three red-throated diver nests, 12 arctic tern nests and two snow bunting nests.
We recorded the presence of 18 different species. Brandalslaguna was the locality of highest
diversity with 14 species recorded. The observations were done frequently and lasted over a
significant part of the breeding season. Hence, we got data revealing seasonal patterns in
abundance. The results from 2013 will be important for documenting the ‘before-constructionsituation’
in the affected areas and the control areas.
In the areas being affected by construction of the road, the bridge and the culvert, no negative
effects on birds were observed. The monitoring was operating ahead of the construction work
(in space and time). Breeding records and presence of birds were communicated to NMA in
situ, and it was not necessary to launch any mitigating measures.