Styringsgruppens oppsummering og evaluering av utredningen om hvordan Trafikklyssystemet påvirker måloppnåelsen i Kvalitetsnorm for villaks
Abstract
Innledning og bakgrunn for vurderingen:
Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet har gitt Styringsgruppen for trafikklyssystemet i oppdrag å nedsette en arbeidsgruppe som skal gjennomføre en utreding om hvordan innretningen på Trafikklyssystemet for kapasitetsjustering i oppdrettsnæringen påvirker muligheten for at målene i Kvalitetsnormen for villaks nås. Gruppen skal også foreslå eventuelle endringer i innretningen på trafikklyssystemet og/eller andre tiltak som kan gjøres for å nå normens mål. Det skal ikke vurderes endringer i Kvalitetsnormen.
Styringsgruppen skal gjennomgå og evaluere arbeidsgruppens rapport, og levere en oppsummering av denne med relevante faglige vurderinger til Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.
Trafikklyssystemet, som beskrevet i Produksjonsområdeforskriften, har blant annet som formål å regulere produksjonskapasiteten i akvakulturnæringa ved opprettelse av produksjonsområder og innenfor rammene av en miljømessig bærekraftig utvikling. Kvalitetsnorm for ville bestander av atlantisk laks (Salmo salar) (heretter Kvalitetsnormen) vurderer kvaliteten på Norske laksebestander og er retningsgivende for myndighetenes forvaltning av vill laks. Spesielt er det oppnåelse av delnormen gytebestandsmål og høstingspotensial i laksebestandene som kan bli berørt av lakselusas påvirkning på vill laks. Økt dødelighet i sjøfasen vil redusere andelen av utvandrende postsmolt som overlever og derfor også mengden villaks som vender tilbake til elvene.
Styringsgruppen har utarbeidet arbeidsgruppens mandat i samråd med Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet. Formålet med arbeidsgruppens arbeid er: «å utrede hvordan innretningen på Trafikklyssystemet for kapasitetsjustering i oppdrettsnæringen påvirker muligheten for at målene i Kvalitetsnormen for villaks nås, og å foreslå eventuelle endringer i innretningen på trafikklyssystemet og/eller andre tiltak som kan gjøres for å nå normens mål.»
Resultatet fra evalueringen foreligger nå i «Rapport om hvordan Trafikklyssystemet påvirker arbeidet med å oppnå målene satt i Kvalitetsnorm for villaks» (vedlegg 1), hvor alle gruppens medlemmer stiller seg bak arbeidsgruppens konklusjoner og anbefalinger.
Styringsgruppen vil påpeke at arbeidsgruppens mandat gjelder forholdet mellom Trafikklyssystemet og Kvalitetsnormen for villaks. Trafikklyssystemet gjelder også lakselusas påvirkning på sjøørret og sjørøye, og sjøørret er i dag vedtatt inkludert i trafikklysvurderingene. Arbeidsgruppas vurderinger og konklusjoner gjelder derfor påvirkningen på villaks og tilsvarende vurderinger er ikke gjort for de to andre artene.