Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBendiksen, Egil
dc.coverage.spatialNorge, Oslo, Bryn, Etterstaden_US
dc.date.accessioned2024-02-05T09:52:58Z
dc.date.available2024-02-05T09:52:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-426-5141-9
dc.identifier.issn1504-3312
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115510
dc.description.abstractBendiksen, E. 2024. Traséalternativer for ny sykkelvei langs Alna, Etterstad, Oslo. Vurdering av naturverdier. NINA Rapport 2340. Norsk institutt for naturforskning. Naturområdene langs Alna fra Bryn bru/Østensjøveien til jernbanens krysning med Alna ved Nygård nær Etterstad har blitt undersøkt i forbindelse med plan om ny sykkeltrasé med nytt krysningspunkt av Alna. Årsaken til planene er at det pr. i dag er en skarp sving i bunnen av nedoverbakke før veien krysser elva fra sør- til nordside. Denne regnes for risikabel når syklister kan komme i for stor fart i bakken ned mot svingen. Det var fra først av et forslag om ny bru og kryssing litt lenger oppstrøms enn dagens krysningspunkt, alternativt utvidelse av dagens bru. I tillegg var det forslag om en ytterligere turveikryssing enda litt lenger nedstrøms. Det siste ville medføre et nytt inngrep i et elveskogområde opprinnelig klassifisert som svært viktig – verdi A. På befaring med bl.a. utbyggingsansvarlig ble det skissert også et nytt alternativ med kryssing av elva helt oppe ved Vegdirektoratets bygning lengst øst i området, i forbindelse med Brynsfossen. NINA har undersøkt området som del av hele Alnavassdraget i både 1998 og 2017. Det ble høsten 2023 gjennomført en mer detaljert kartlegging spesielt knyttet til de ulike alternativer for nevnte inngrep samt foretatt en oppdatering av flora, funga og vegetasjon for hele strekningen ved Etterstad. Det resulterte i at det ble opprettet en ny overgangslokalitet med verdi B – viktig, mellom A-område i vest og C-område (lokalt viktig) i øst. Sistnevnte omfatter selve Brynsfossen og strykpartiet ned til dagens bru. B-området er et slakt strykparti før det brede og stilleflytende partiet med meandre begynner. Ny hovedkryssing var foreslått i C-området, mens ei turveibru lenger ned ville krysse lengst vest i B-området. Det konkluderes med at det nyeste alternativet som ble presentert i forbindelse med befaringen med ny brukryssing i foss/strykområdet i øst, klart er å foretrekke med hensyn til å spare viktige naturverdier for nye inngrep. Ny turveikryssing i tillegg lenger vest anbefales ikke gjennomført, da dette ville splitte opp og negativt påvirke det sammenhengende og mest verdifulle våtmarksområdet. Etterstadområdet er et område hvor det etter mange tidligere inngrep har skjedd en naturlig restaurering over tid, og som har oppnådd høy naturverdi knyttet til at Alna her meandrerer over et bredt elvesletteparti. En skjøtselsplan bør vurderes for hele Etterstadsletta, der en organisering av fremmedartsbekjempelse også kunne inngå.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk institutt for naturforskning (NINA)en_US
dc.relation.ispartofseriesNINA Rapport;2340
dc.subjectvassdragen_US
dc.subjectfloraen_US
dc.subjectfungaen_US
dc.subjectrødlistearteren_US
dc.subjectfremmedarteren_US
dc.subjectkonsekvensanalyseen_US
dc.titleTraséalternativer for ny sykkelvei langs Alna, Etterstad, Oslo. Vurdering av naturverdieren_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.rights.holder© Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelseen_US
dc.source.pagenumber39en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • NINA Rapport/NINA Report [2313]
    NINAs vanligste rapporteringsform til oppdragsgiver etter gjennomført forsknings-, overvåkings- eller utredningsarbeid.

Vis enkel innførsel