«…ikke uten erfaring!». Friluftslivslærere og kompetanse i lys av ulykkeshendelser på videregående skole, idrettsfag
Journal article
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Tidsskriftet Utmark [67]
Abstract
Denne artikkelen undersøker utdanning og refleksjoner om friluftslivskompetanse og sikkerhet blant lærere med ansvar for friluftsliv i aktivitetslære på utdanningsprogram for idrettsfag. Studien har et sekvensielt mixed method design. Data fra en spørreundersøkelse besvart av 30 % av landets friluftslivslærere på aktivitetslære kombineres med analyse av seks fokusgruppeintervju med 41 friluftslivslærere fra samme utvalg. Begrepet profesjonell handlingskompetanse utgjør forståelsesramme for analysen. Studien viser stor variasjon i friluftslivslærernes friluftslivsfaglige utdanningsbakgrunn. Friluftslivslærernes refleksjoner relaterer seg både til betydningen av utdanning, læring i praksisfelleskap, deres egen turerfaring og, for noen få, videreutdannende kurs. I lys av faktiske ulykkeshendelser, skolens ansvar og målsetning om god opplæring som ivaretar sikkerhet i undervisningen, etterspør forfatterne drøfting av tydeligere krav til friluftslivsfaglig utdanningsbakgrunn eller viderekvalifisering for lærere som underviser friluftsliv i videregående skole. This article examines education and reflections on competence and safety among teachers in charge of outdoor recreation education (‘friluftsliv’ in Norwegian) in upper secondary school. The study has a sequential mixed-method design. Data from a survey answered by 30 % of the friluftsliv teachers in Norway are combined with analysis of six focus groups including 41 teachers from the same sample. The study shows that there is wide variation in teachers' formal competence. Teachers' reflections on competence, risk and safety, relate to the importance of formal education, learning in community of practice, and teachers' own experiences from the outdoors and friluftsliv. In light of research on actual accidents, the school's responsibility and educational goals connected to risk and safety in friluftsliv, the authors argue for the need to discuss that clearer requirements of what is needed of formal education and competence for teachers who teach friluftsliv in upper secondary schools are necessary.