Konsekvensutredning av Forsvarets virksomhet. I forbindelse med verneplan for Sørdalen-Isdalen i Bardu kommune
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2448403Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NINA Rapport/NINA Report [2350]
- Publikasjoner fra CRIStin - NINA [2411]
Sammendrag
Andersen, O. 2006. Konsekvensutredning av Forsvarets virksomhet. I forbindelse med verneplan for Sørdalen-Isdalen i Bardukommune. NINA rapport 103: 25 pp.
Fylkesmannen i Troms meldte oppstart av planarbeid med en ny nasjonalpark i Bardu kommu-ne, Sørdalen-Isdalen nasjonalpark i juni 2004. I forbindelse med melding om oppstart mottok FM et innspill fra Bardu kommune som gikk ut på å utvide det foreslåtte verneområdet til å om-fatte arealene sør for Altevann mot riksgrensen (alt. 2). Utredningsområdet for vern ved alternativ 1 er til sammen 240 km2. Utredningsområdet for vern ved alternativ 2 er 660 km2. Alt arealet er statlig grunn og Statskog SF er grunneier. Forsvaret har avtale med Statskog om leie av snøskutertrase i utredningsområdet for vern (alt. 2). Den eksisterende luftmilitære aktiviteten i forbindelse med Setermoen skytefelt er ikke i konflikt med forslaget til ny nasjonalpark, under forutsetning om at det ikke medfører endringer i for-hold til den beskaffenhet og bruk som skytefeltet har i dag. Annen ferdsel (motorisert og til fots/på ski) vil kunne bli berørt, alt etter hvordan vernebestemmelsene blir utformet. Konsekvensvurdering 0-alternativet vil ikke medføre noen konsekvenser for dagens bruk av området. Mest sannsyn-lig vil utviklingen gå i retning av en stabil aktivitet fra Forsvarets side, slik den er i dag. I fremti-den vurderer man at det kan bli innført våpensystem som gir behov for lengre skyteavstander og større sikkerhetssoner. Øvelser vil muligens kunne forekomme hyppigere, men med færre personer som deltar hver gang. Alternativ 1 vil medføre små negativ konsekvenser (forutsatt lavflygingsforbud) når det gjelder lavflyging med jagerfly eller propellfly, små negative konsekvenser når det gjelder muligheter for å lande med helikopter og middels store negativ konsekvenser når det gjelder ferdsel og bruk av motorkjøretøy på bakken (snøskuter og beltevogn). Alternativ 2 vil medføre små negative konsekvenser (forutsatt lavflygingsforbud) når det gjelder lavflyging, middels store negative konsekvenser når det gjelder muligheter for å lande med he-likopter og store negative konsekvenser når det gjelder ferdsel og bruk av motorkjøretøy på bakken (snøskuter og beltevogn), fordi det er et større areal som blir berørt av et eventuelt vern. naturvern, konsekvensutredning, nasjonalpark, verneforslag, nature conservation, environmental impact assessment, national park, protection proposal