The effects of vehicle congestion on the environment – an EIA in the Ngorongoro crater. The Environmental Impact Statement
Nyahongo, Julius; Lowassa, Asanterabi; Malugu, Lucas; Nkya, Hassan; Mwakalebe, Grayson; Thomassen, Jørn; Kaltenborn, Bjørn Petter; Lyamuya, Richard; Marealle, Wilfred; Keyyu, Julius; Stokke, Sigbjørn; Røskaft, Eivin
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2446850Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NINA Rapport/NINA Report [2351]
- Publikasjoner fra CRIStin - NINA [2411]
Sammendrag
Nyahongo, J., Lowassa, A., Malugu, L., Nkya, H., Mwakalebe, G., Thomassen, J., Kaltenborn, B. P., Lyamuya, R., Marealle, W., Keyyu, J., Stokke, S. & Røskaft, E. 2007. The effects of vehicle congestion on the environment – an EIA in the Ngorongoro crater. The Environmental Impact Statement – NINA Report 258. 83 pp. The Ngorongoro Conservation Area Authority (NCAA) faces a great challenge in managing the vehicle congestion in the Ngorongoro crater. They are in need for an assessment of the present situation and realistic plans for mitigating measures and other management actions. The situation is also dealt with in the revised General Management Plan (GMP) for the Ngorongoro Conservation Area (NCA) (NCAA 2006). Tanzania Wildlife Research Institute (TAWIRI) and Norwegian Institute for Nature Research (NINA) collaborate on capacity building, of which Environmental Impact Assessment is one of the tasks. In the capacity building programme it has been decided to use a concrete EIA as a training tool. NCAA, TAWIRI and NINA have decided to use the tourist vehicle congestion in the Ngorongoro Crater as the EIA case in the capacity building programme. Previous reports document the EIA training (Thomassen et al. 2003) and the scoping process (Thomassen et al. 2005). This report, the Environmental Impact Statement (EIS), documents the assessments done, including recommendations and technical reports from the studies conducted. Important recommendations on management actions include the establishment of a zoning system specifying the number of vehicles allowed in each area per day, differentiated fee systems in NCA, and developing a better education and awareness training programme for NCAA staff and tourist drivers. Monitoring recommendations include monitoring of densities and distribution of endangered species and carnivores, flight distances of herbivores and occurrence of invasive species and diseases in NCA. Further, it is recommended to monitor the health condition of the Maasai livestock and the carrying capacity of NCA. Visitor satisfaction should be mapped/monitored every 5th year. Environmental Impact Statement, EIA, AEAM, scoping, capacity building, Ngorongoro crater, Tanzania, Sluttrapport KU, AEAM, scoping, kapasitetsbygging, Ngorongoro krateret, Tanzania Nyahongo, J., Lowassa, A., Malugu, L., Nkya, H., Mwakalebe, G., Thomassen, J., Kaltenborn, B. P., Lyamuya, R., Marealle, W., Keyyu, J., Stokke, S. & Røskaft, E. 2007. The effects of congestion of vehicles on the environment – an EIA in the Ngorongoro crater. The Environmental Impact Statement – NINA Report 258. 83 pp.
Forvaltningsmyndighetene i Ngorongorokrater-området (Ngorongoro Conservation Area Authority (NCAA)) i Tanzania står overfor en stor utfordring i forvaltning og regulering av antall kjøretøyer ned i krateret. De trenger en utredning om status og realistiske anbefalinger om ulike forvaltningstiltak. Problemstillingen tas bl.a. opp i den reviderte forvaltningsplanen for området (General Management Plan (GMP)) (NCAA 2006).
Tanzania Wildlife Research Institute (TAWIRI) og Norsk institutt for naturforskning (NINA) har gjennomført et 5 års samarbeidsprogram om kapasitetsbygging. Konsekvensutredninger (KU) er et av temaene i dette programmet, og det ble bestemt at en konkret KU skulle brukes i opplæringen av TAWIRI personell.
I samarbeid med NCAA, valgte TAWIRI og NINA ut den høye konsentrasjonen av kjøretøy i Ngorongoro krateret som KU-case. Tidligere rapporter fra samarbeids-programmet dokumenterer KU opplæringen (Thomassen et al. 2003) og scoping- (målfokuserings-)prosessen (Thomassen et al. 2005). Denne rapporten, KU dokumentet, oppsummerer de vurderingene som er gjort, inklusive anbefalinger og de tekniske rapportene fra undersøkelsene som er gjennomført.
Viktige forvaltningsanbefalinger er bl.a. etablering av et soneringssystem som skal regulere antall kjøretøy tillatt i hvert område i krateret per dag, differensierte parkavgifter i NCA, utvikling av bedre opplæringssystem for utdanning og bevisstgjøring av NCAA-ansatte og turistsjåfører.
Anbefalinger om overvåking inkluderer overvåking av tetthet og fordeling av truete arter og rovdyr, fluktavstanden hos gressetere og forekomst av introduserte arter og sykdom i NCA. Videre er det anbefalt å overvåke sunnhetstilstanden til Maasaienes buskap og bærekraftigheten til NCA. Det anbefales at graden av tilfredshet hos besøkende (turister) til NCA blir kartlagt / overvåket hvert 5. år