Nytte-kostnadsanalyse av flomvern. En metodevurdering med eksempel fra Skarvvollene
Research report
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2397528Issue date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - NINA [1406]
- NINA Rapport/NINA Report [1400]
Original version
Barton, D. & Dervo, B. K. 2009. Nytte-kostnadsanalyse av flomvern. En metodevurdering med eksempel fra Skarvvollene. - NINA Rapport 464. 33 s.Abstract
Dagens praksis på nasjonalt nivå for nytte-kostnadsvurdering av flomsikringstiltak er i tråd med
intensjonene i EUs Rammedirektiv for Vann. Gjennom EUs Vanndirektiv’s bestemmelse om vurdering
av ”uforholdsmessige kostnader” ved restaurering av sterkt modifiserte vannforekomster
(SMVF) vil vern av elvesletter også måtte begrunnes samfunnsøkonomisk.
For at vannforekomster som blir karakterisert som SMVF-kandidater faktisk skal erklæres som
SMVF, med mindre strenge miljømål i vannområdets handlingsplan anbefaler Vanndirektivet art.
4.5 at det gjøres en samfunnsøkonomisk vurdering av unntaket. Det regionale vannområdet må
vise at de samfunnsøkonomiske kostnadene ved å fjerne for eksempel flomforbygninger som omfatter
mer enn 50 % av elvestrekningen på begge breder er uforholdsmessige høye i forhold til
den samfunnsøkonomiske nytten av å oppnå god økologisk status uten forbygninger i denne elvestrekning.
Norske miljø- og vassdragsmyndigheter ønsker i den grad det er mulig å anvende
eksisterende forvaltningspraksis i implementering av den norske Forskrift om Rammer av Vannforvaltningen.
NVE utarbeidet i 2000 ”Brukerveileder for nytte-kostnadsanalyse av sikringstiltak i vassdrag” og
kriterier for hvilke nye flomsikringsanlegg som skal motta bistand fra NVE. Veilederen og kriteriene
gir en indikasjon på når og hvordan nasjonale myndigheter vil gjøre samfunnsøkonomisk analyse
av flomsikringsanlegg i SMVF-sammenheng dersom dagens forvaltningspraksis i NVE følges:
- Tiltak med lav nytte/kostnadsfaktor skal prioriteres bare når ikke-kvantifiserbare faktorer
er store og godt begrunnet
- Tiltak som bidrar til økt sikkerhet (for eksempel menneskeliv) og beskytter flere ulike verdier
og samfunnsinteresser skal støttes. Flomvern av enkeltinteresser som landbruk i elvesletter
prioriteres i praksis ikke.
- Prioritering av tiltak for tilrettelegging av arealer for ny næringsmessig aktivitet langs
vassdrag skal bare skje når tiltak er i samsvar med godkjent kommuneplan og reguleringsplan.
Tiltak med stor miljøgevinst, herunder vassdragsrestaurering og biotopjusterende tiltak; særlige
tiltak for å rette opp tidligere utførte tiltak med liten effekt og/eller dårlig resultat for miljøet, kan
prioriteres høyt selv om nytte/kostnadsfaktoren er lav.
Dagens praksis når det gjelder NVEs bistand synes å være i tråd med Vanndirektivets vektlegging
av en samfunnsøkonomisk begrunnelse for modifisering av elvestrekninger, der man også
tar hensyn til ikke-prissatte effekter på sikkerhet og miljø. Det er likevel en fare for at kommuner,
uten faglig bistand fra NVE, vil finansiere samfunnsøkonomisk ulønnsomme flomsikringstiltak
som ødelegger en viktig andel av elvesletter som naturtype (se Sandlund et al. 2006 for eksempler
fra Lågen).
Norge, Oppland Fylke, Ringebu Kommune, elvesletter, konsekvensutredning, EUs Vanndirektiv, nytte-kostnadsanalyse, multi-kriteria analyse, flomrisiko, Expert Choice ®, Norway, Oppland County, Ringebu Municipality, river flats, environmental impact assessment, EU Water Framework Directive, Benefit cost analysis (BCA), Multi-criteria analysis (MCA), Expert choice