dc.contributor.author | Øian, Hogne | |
dc.contributor.author | Bredin, Yenne Katarina | |
dc.coverage.spatial | Tromsø | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2015-09-14T07:57:07Z | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T10:34:17Z | |
dc.date.available | 2015-09-14T07:57:07Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T10:34:17Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Øian, H. og Bredin, Y. 2015. Konsekvensutredning av tiltak på nærmiljø og friluftsliv. Kommunedelplan for ny tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya i Tromsø kommune - NINA Rapport 1174. 120 s. | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-426-2799-5 | |
dc.identifier.issn | 1504-3312 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2395809 | |
dc.description.abstract | Øian, H. og Bredin, Y. 2015. Konsekvensutredning av tiltak på nærmiljø og friluftsliv. Kommunedelplan for ny tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya i Tromsø kommune - NINA Rapport 1174. 120 s. Statens vegvesen har i samarbeid med Tromsø kommune og Troms fylkeskommune utarbeidet kommunedelplan for ny tverrforbindelse og ny forbindelse mellom Tromsøya og Kvaløya. Bak-grunnen er at Erlings Kjeldsens veg (riksveg 862) fra Breivika på østsiden av Tromsøya til vest-siden ved Langnes har stor trafikk og representerer en miljøulempe for bebyggelsen langs vegen både med hensyn til støy og barrierevirkning. Planer om ny forbindelse til Kvaløya har opphav i at Sandessundbrua i dag er eneste vegforbindelse og at økende biltrafikk har resultert i tiltakende avviklingsproblemer på strekningen fra krysset i Giæverbukta og over brua. I dag er det dessuten restriksjoner på utbygging på Kvaløya som følge av kapasitetsproblemer når det gjelder trafikk-avviklingen. Videre forventes det en befolkningsøkning i Tromsø i årene framover, noe som kre-ver at det legges til rette for boligbygging gjennom endringer i transportsystemet.
Det er utarbeidet et planprogram for kommunedelplanen, med Tromsø kommune som ansvarlig planmyndighet. I tråd med nasjonale føringer skal konsekvenser for nærmiljø og friluftsliv av de ulike trasealternativene utredes. Formålet med analysen er å frambringe kunnskap om verdiene i influensområdet, og vise hvordan tiltakets alternativer vil kunne påvirke forholdene for nærmiljø og friluftsliv. I konkurransegrunnlaget ved anbudsutlysningen defineres nærmiljø som mennes-kers daglige livsmiljø, herunder områder og ferdselsårer som ligger i umiddelbar nærhet der folk bor og områder der lokalbefolkningen til daglig ferdes til fots eller på sykkel. Friluftsliv defineres som opphold og fysisk aktivitet i friluft i fritiden med sikte på miljøforandring og naturopplevelse, inkludert både naturterreng og rekreasjonsareal innenfor eller tilgrensende tettsteder (nærturter-reng). Parker og de fleste idrettsanlegg er også inkludert. Videre understrekes det at nærmiljø og friluftsliv skal vurderes i henhold til tiltakets virkninger for de som bor og bruker det berørte området, de fysiske forholdene for rekreasjon og sosial omgang i uteområder, dettes betydning for helse og ikke minst barn og unges muligheter for aktiviteter ute, samt forhold for gående og syklende skal vurderes. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for naturforskning | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NINA Rapport;1174 | |
dc.relation.uri | http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2015/1174.pdf | |
dc.subject | NINA Rapport | nb_NO |
dc.subject | Tromsø | nb_NO |
dc.subject | nærmiljø | nb_NO |
dc.subject | friluftsliv | nb_NO |
dc.subject | konsekvensutredning | nb_NO |
dc.subject | veiutbygging | nb_NO |
dc.title | Konsekvensutredning av tiltak på nærmiljø og friluftsliv. Kommunedelplan for ny tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya i Tromsø kommune | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.date.updated | 2015-09-14T07:57:07Z | |
dc.source.pagenumber | 120 s. | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1263844 | |
dc.relation.project | Statens vegvesen nord | nb_NO |
dc.description.localcode | © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse. | nb_NO |