• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norsk institutt for naturforskning
  • Publikasjoner fra CRIStin - NINA
  • View Item
  •   Home
  • Norsk institutt for naturforskning
  • Publikasjoner fra CRIStin - NINA
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsekvensutredning av tiltak på nærmiljø og friluftsliv. Kommunedelplan for ny tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya i Tromsø kommune

Øian, Hogne; Bredin, Yenne Katarina
Research report
Thumbnail
View/Open
1174.pdf (6.059Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2395809
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • NINA Rapport/NINA Report [2230]
  • Publikasjoner fra CRIStin - NINA [2258]
Original version
Øian, H. og Bredin, Y. 2015. Konsekvensutredning av tiltak på nærmiljø og friluftsliv. Kommunedelplan for ny tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya i Tromsø kommune - NINA Rapport 1174. 120 s.  
Abstract
Øian, H. og Bredin, Y. 2015. Konsekvensutredning av tiltak på nærmiljø og friluftsliv. Kommunedelplan for ny tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya i Tromsø kommune - NINA Rapport 1174. 120 s. Statens vegvesen har i samarbeid med Tromsø kommune og Troms fylkeskommune utarbeidet kommunedelplan for ny tverrforbindelse og ny forbindelse mellom Tromsøya og Kvaløya. Bak-grunnen er at Erlings Kjeldsens veg (riksveg 862) fra Breivika på østsiden av Tromsøya til vest-siden ved Langnes har stor trafikk og representerer en miljøulempe for bebyggelsen langs vegen både med hensyn til støy og barrierevirkning. Planer om ny forbindelse til Kvaløya har opphav i at Sandessundbrua i dag er eneste vegforbindelse og at økende biltrafikk har resultert i tiltakende avviklingsproblemer på strekningen fra krysset i Giæverbukta og over brua. I dag er det dessuten restriksjoner på utbygging på Kvaløya som følge av kapasitetsproblemer når det gjelder trafikk-avviklingen. Videre forventes det en befolkningsøkning i Tromsø i årene framover, noe som kre-ver at det legges til rette for boligbygging gjennom endringer i transportsystemet.

Det er utarbeidet et planprogram for kommunedelplanen, med Tromsø kommune som ansvarlig planmyndighet. I tråd med nasjonale føringer skal konsekvenser for nærmiljø og friluftsliv av de ulike trasealternativene utredes. Formålet med analysen er å frambringe kunnskap om verdiene i influensområdet, og vise hvordan tiltakets alternativer vil kunne påvirke forholdene for nærmiljø og friluftsliv. I konkurransegrunnlaget ved anbudsutlysningen defineres nærmiljø som mennes-kers daglige livsmiljø, herunder områder og ferdselsårer som ligger i umiddelbar nærhet der folk bor og områder der lokalbefolkningen til daglig ferdes til fots eller på sykkel. Friluftsliv defineres som opphold og fysisk aktivitet i friluft i fritiden med sikte på miljøforandring og naturopplevelse, inkludert både naturterreng og rekreasjonsareal innenfor eller tilgrensende tettsteder (nærturter-reng). Parker og de fleste idrettsanlegg er også inkludert. Videre understrekes det at nærmiljø og friluftsliv skal vurderes i henhold til tiltakets virkninger for de som bor og bruker det berørte området, de fysiske forholdene for rekreasjon og sosial omgang i uteområder, dettes betydning for helse og ikke minst barn og unges muligheter for aktiviteter ute, samt forhold for gående og syklende skal vurderes.
Publisher
Norsk institutt for naturforskning
Series
NINA Rapport;1174

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit