Tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmiljø.
Research report
View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- NINA Rapport/NINA Report [2384]
- Publikasjoner fra CRIStin - NINA [2411]
Original version
Jacobsen, K.-O., Often, A., Dahl-Hansen, G.A.P. & Dahl-Hansen, I. 2015. Tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmiljø - NINA Rapport 1096. 49 s.Abstract
Jacobsen, K.-O., Often, A., Dahl-Hansen, G.A.P. & Dahl-Hansen, I. 2015. Tiltak langs E6 over
Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmiljø - NINA Rapport 1096. 49 s
I forbindelse med Statens vegvesen sitt arbeid med å gjøre tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, i Nordreisa
og Kvænangen kommune, har NINA fått i oppdrag å utrede konsekvensene for det terrestriske naturmiljøet
(fauna og vegetasjon). Akvaplan-niva ble brukt som underleverandør for den akvatiske delen. Det er en
ganske rik flora over Kvænangsfjellet, men det er ikke påvist svært verdifull vegetasjon/ naturtyper eller
rødlistede planter på inngrepspunktene. Verdien for naturtyper og vegetasjon er satt til middels. 49 fuglearter
og 12 pattedyrarter er med sikkerhet registrert i plan- og influensområdet, hvorav 7 er rødlistearter. Selve
planområdets størrelse er såpass begrenset at verdien her er liten. Men faunaen i plan- og influensområdet
gis samlet viltvekt på 4 (nasjonal/stor verdi), hovedsakelig på grunn av hekkefunn av jaktfalk i influensområdet.
Både for vegetasjon og fauna er omfanget av de planlagte inngrepene imidlertid så små at konsekvensene
også anses å være små. Fiskeelva og Oksfjordvatnet som helhet vurderes til å ha stor verdi
med tanke på produksjon av fisk i Oksfjordvassdraget. Den delen av vatnet som potensielt vil kunne bli
påvirket av anleggsarbeid er vurdert til å ha liten verdi med tanke på produksjon av fisk. Eideelva og Sandneselva
har liten verdi som gyte- og oppvekstområde for fisk. Det er ikke på noen av de undersøkte lokalitetene
knyttet spesielle verdier til akvatiske invertebrater (bunndyr) og ingen rødlistede arter er påvist. De
planlagte inngrepene langs E6 er forholdsvis begrensede i areal og tid, og de fleste tiltaksområdene ligger
i god avstand fra elv og vatn. Med dette som bakgrunn og status på akvatisk fauna vurderes omfanget av
de tiltakene som skal gjennomføres til lite negativt. Det er allikevel knyttet usikkerhet til type og mengde
forurensinger som vil kunne bli tilført vassdragene. Derfor er det i vurderingene gjort forbehold om at uforutsette
hendelser og uhell som større utslipp av partikler og andre forurensende stoffer kan påvirke vassdragene
i større grad enn det som er gitt i vurderingene. Avbøtende tiltak for begrensing av utslipp er foreslått.
Fjæreområdet som kan bli berørt ved Rakkenesura er ei hardbunnsfjære, påvirket av strøm og bølgepåslag.
Habitatene, miljøforholdene og artssammensetning indikerer at stasjonene er i tilnærmet naturlig
tilstand. Det er ikke funnet noen uvanlige habitater eller rødlistearter på lokaliteten, og verdien av det berørte
fjæreområdet anses som liten. Ettersom området er strømpåvirket vil finpartikulært materiale fra graving og
spyling bli spredt i vannmassene med strømmen, og ha liten påvirkning på fauna i området. Direkte steindumping
i fjæra vil påvirke fauna i umiddelbar nærhet til dumpeområdet, men stor stein vil raskt bli rekolonisert.
Påvirkningen og omfanget inngrepene langs E6 vil ha på fjæresonen ved Rakkenesura ses derfor
på som lite negativ. Samlet blir naturmiljøet i hele plan- og influensområdet vurdert til å ha store verdier.
Men da omfanget av de planlagte inngrepene i all hovedsak vurderes til å være lite, blir konsekvensene lite
negative/ubetydelig for naturmiljøet. Det gis forslag til avbøtende tiltak som vil kunne minske de negative
konsekvensene. Kunnskapsgrunnlaget og resultatene diskuteres i forhold til naturmangfoldloven. Jacobsen, K.-O., Often, A., Dahl-Hansen, G.A.P. & Dahl-Hansen, I. 2015. Tmprovements of E6-road
over Kvænangsfjellet, Troms. Impact assessment, evaluation on habitats and biodiversity. Troms
County – NINA Report 1096. 49 pp.
The Norwegian Public Roads Administration are planning improvements along E6 over the mountain pass
Kvænangsfjellet in Nordreisa and Kvænangen Municipality, Troms County. The Norwegian institute for Nature
Research (NINA) is contracted to assess the impacts of the improvements on the terrestrial nature
(vegetation and fauna), and Akvaplan-niva was subcontracted to do the aquatic part of the project. The
vegetation consists of widely distributed types, and do not qualify for being assessed as of regional or
national value. No red-listed plant species were recorded, and the vegetation are evaluated to be of intermediate
value. Forty-nine bird species and twelve mammal species have been recorded within this area,
whereof seven are red-listed. The area has a wildlife weight of 4 on a scale from 0 to 5. The rivers Fiskeelva
and lake Oksfjordvatn are considered to be of high value for the production of salmonid fish species in
Oksfjord water course. The part of the lake that potentially can be affected by the construction work on E6,
is considered to have low value with respect to fish production. The rivers Eideelva and Sandneselva have
low value as spawning and on-growing areas for salmonid fishes. As regards aquatic invertebrates none of
the investigated water bodies are of particular value, and no red-listed species were found. The planned
road adjustments at E6 are relatively limited in surface area and time, and most of the action sites are
located in relatively long distance from the water courses. Based on this and the status of the aquatic fauna,
the extent of the planned road and terrain adjustments is considered to have low negative effects on the
aquatic environment. It is however, some uncertainty connected to the type and amount of pollutants that
potentially may be transported to the water courses. Therefore, some reservation are taken with regard to
unpredicted incidents and major discharge of particles and chemical pollutants that can affect the water
courses to a greater extent than those given in the above consideration. Actions to reduce discharge of
particles are suggested. The beach habitat at Rakkenesura is a rocky beach strongly influenced by currents
and waves. The environmental conditions and species composition at the site indicate that it is in its natural
state. There are no special habitats or registered endangered species in the area that can be affected by
the road construction, and the value of the area is considered small. Since the area is influenced by currents
it is likely that small particles will be quickly distributed in the water masses and have little or no effect on
the fauna in the area. Direct dumping of rock will affect fauna in the immediate vicinity of the dumping, but
large rocks and boulders will probably be recolonized by local fauna in a relatively short time span. The
impact the E6 construction work will have on the rock beach at Rakkenesura is therefore considered as
small. The natural environment in the area (including the influence area) has overall high value. But as the
extents of the planned land use are considered as being very modest, the impacts will be only little negative/insignificant.
Actions that can reduce the negative impacts on the natural environment are presented
and discussed. The level of knowledge and the results are discussed with reference to the Nature Diversity
Act.