Ferdsel ut frå fjellnære reiselivsbedrifter
Research report

Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2387571Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NINA Rapport/NINA Report [2411]
- Publikasjoner fra CRIStin - NINA [2443]
Originalversjon
Vistad, O. I. 2009. Ferdsel ut frå fjellnære reiselivsbedrifter - NINA Rapport 441. 42 s. + vedleggSammendrag
Utgangspunktet for prosjektet er arbeidet med Fylkesdelplanar for tre store villreinområde som
no vert gjennomført: Rondane/Sølnkletten, Hardangervidda og Setesdalsheiane. I den
samanheng er det eit grunnleggande kunnskapsbehov, både om villreinens arealbruk og om
menneskeleg aktivitet. Reiselivet er ei av dei viktigaste økonomiske interessene i og rundt
desse fjellområda, difor fekk behovet for kunnskap om ferdsel ut frå reiselivsbedrifter prioritet.
Prosjektet vart lagt opp slik at 3 reiselivsbedrifter pr fjellområde (totalt 9) skulle vere med.
Deltaking frå bedriftene si side var frivillig og lagt opp med stor eigeninnsats frå bedrifta (all
datainnsamling). Valet at bedrifter bygde på visse kriterium og ferdselen skulle kartleggast
både i lågsesong og høgsesong, både vinter og sommar/haust. Dette vart delt ut eit
spørjeskjema for kvart utleigd rom, fordelt på 4 innsatsdagar i løpet av året. Kvar bedrift hadde
fridom til å velje innsatsdagar, for å få ei lokal tilpassing. Det er svært sårbart å overlate
datainnsamlinga til den enkelte bedrifta, og gjennomføringa feila på ein del punkt. Metoden og
feilkjelder blir drøfta i rapporten. Nokre bedrifter vart skifta ut frå vintersesong til
sommarsesong.
I delar av analysen er bedriftene delte inn i Turhotell og Alpinhotell, og delvis også i Reise Tilbedrifter
og Reise Forbi-bedrifter (utifrå korleis bedriftene er lokalisert i høve til viktige
gjennomfartsvegar). I alt vart 404 skjema fylt ut og om lag 2/3 av dei i løpet av vintersesongen.
I tillegg til å få kunnskap om kor aktive gjestene var, så skulle skjemaet kartlegge kven
gjestene var, motiv for besøket, tidlegare erfaring frå området, eiga friluftserfaring, bruken av
stiar og løyper, og synet deira på moglege forvaltningstiltak i framtida (fysiske tiltak, forbod og
kursing).
Norske gjester dominerer, det er lik kjønnsfordeling, dei fleste er høgt utdanna og dei har ein
snittalder på 52 år. Mange av gjestene har vore i same området/hotellet før. Dei viktigaste
besøksmotiva er knytt til Fin natur, Gode turhøve og Gode turstiar/skiløyper. Verdien av desse
motiva er like stor for sommar- som vintergjester. Men desse motiva er viktigare for gjestene
på typiske Turhotell enn på Alpinhotell. Den store majoriteten av gjester brukar naturen aktivt
(85 %), og det er noko fleire uteaktive vintergjester enn sommargjester. Det er eit logisk
mønster i kva aktivitetar som dominerer: Sommartid er det fotturar og vinterstid er det skiturar
(Turhotell) og alpint (Alpinhotell). Gjestene er påfallande aktive i utemiljøet; motiv og atferd ser
ut til å harmonere. Ikkje berre går dei turar, dei går også lange turar. Dei lengste turane er
skiturar og blir gjennomført før eller etter påske (snitt 16,1 km). Påsketurane er kortare (snitt
12,6 km) og sommarturane endå litt kortare (9,0 km). Gjestene ved Turhotell går lengre turar
enn gjestene ved Alpinhotell. Vintergjestene startar alltid skituren ved hotellet, medan nær ¼
av sommargjestene køyrde bil til eit startpunkt for fotturen. Dei aller fleste fylgde stiar og
løyper; det gjeld særleg vintertid då 77 % nesten berre gjekk langs oppkøyrde og merkte
skiløyper, medan 63 % av sommargjestene primært fylgde merkte og skilta stiar. I hovudsak er
dette gjester som set pris på merkte stiar og skiløyper.
Rondane, Hardangervidda, Setesdalsheiane, fjellhotell, ferdselskartlegging, turistar, villrein, fylkesdelplanar, mountain areas, mountain hotels, tourist survey, tourist traffic, hiking, skiing, wild reindeer, area resource planning and management