Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2383108Utgivelsesdato
2013-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NINA Rapport/NINA Report [2375]
- Publikasjoner fra CRIStin - NINA [2411]
Originalversjon
Kvingedal, E., Forseth, T., Kroglund, F. & Fjeldstad, H.-P. 2013. Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter. - NINA Rapport 943. 36 s.Sammendrag
Dersom laks skal reetableres i Kragerøvassdraget må voksen laks kunne passere fem kraft-verk for å nå de potensielt mest produktive oppvekstområdene i vassdraget. Tilsvarende må smolt og utgytt laks og sjøørret, uten for store tap, kunne komme seg forbi de samme kraftver-kene på vei ned til sjøen. I dette arbeidet gir vi en kortfattet oversikt over hvilke alternative tiltak som finnes for å sikre opp- og nedvandring av laks forbi kraftverkene. Basert på observasjoner under befaring av kraftverkene og tekniske spesifikasjoner, foreslår vi hvilke tiltak som kan gjennomføres ved hvert kraftverk og anslår kostnader for løsninger for opp- og nedvandring.
For å unngå at smolt passerer gjennom kraftverksturbinene må det settes inn tiltak som hindrer smolten å følge hovedstrømmen inn inntaket, samtidig som den får lett tilgang til et attraktivt sideløp. For at smolten ikke skal svømme inn kraftverksinntaket anbefaler vi at dagens vare-grinder skiftes ut med grinder som har mindre avstand mellom spilene. Med en lysåpning på 3 cm vil forholdene ved inntakene sannsynligvis virke avskrekkende på smolten, selv om den fysisk er i stand til å komme gjennom. Ved alle kraftverkene må det etableres sideløp nært kraftverksinntaket og med så stor vanntilførsel at sideløpet oppfattes som attraktivt. For å re-dusere vanntap kan eventuelt noe av vannet pumpes tilbake fra en oppsamlingskum der det ikke er returmuligheter for smolten. Smolten føres videre i rør eller kanaler til åpent vann (Langfoss) eller til inngangen på oppvandringstrappa der dette er praktisk mulig (Kammerfoss og Tveitereidfoss). Ved to av kraftverkene, Vafoss og Dalsfoss, foreslår vi at smolten vandrer ut via oppvandringstrappene.
For å sikre oppvandring av voksen laks foreslår vi ulike tappeløsninger ved de enkelte kraft-verk.
Kammerfoss: motstrømstrapp (Denil-trapp)
Vafoss: spaltetrapp langs kraftverksbygning kombinert med heis
Langfoss: kulpetrapp (eller spaltetrapp) langs gammel tømmerrenne
Tveitereidfoss: kulpetrapp (eller spaltetrapp) i tre slynger langs kraftverksbygning
Nye Dalsfoss: kulpetrapp (eller spaltetrapp) i tunnelen til den gamle tømmerrennen
Samlede kostnader for bygging av oppvandringsløsninger, inkludert heis ved Vafoss, er grovt estimert til 22 millioner kroner. Totalkostnadene for nedvandringsløsninger ved de fire nederste kraftverkene estimeres til mellom 6 og 9,5 millioner kroner. Ved Dalsfoss kan varegrindene til-passes under bygging uten vesentlige merkostnader. Det kan imidlertid bli nødvendig å føre smolten i en tunnel inn til tømmerrenna, noe som vil gi en høyere kostnad for nedvandrings-løsningene enn for de andre kraftverkene (estimert til 0,5 – 1 million pr. sideløp).
I en første fase kan et alternativ til å bygge vandringsløsninger ved alle de fem kraftverkene være å transportere fisken forbi ett eller flere av kraftverkene med bil. Spesielt for smolten, som har en begrenset utvandringsperiode, kan dette være aktuelt. Nedenfor Dalsfoss er det bare strekningen ned til Tveitereidfoss som har større områder egnet for gyting og oppvekst. Å sam-le opp smolten ved Tveitereidfoss, eller alternativt Langfoss, og slippe den ut nedenfor Kam-merfoss kan derfor være en god første løsning. For å sikre rask reetablering av de øvre deler av elva, kan også transport av oppvandrende laks være gunstig i startfasen. Den enkleste løs-ningen vil være å samle opp fisken ved Kammerfoss og transportere den forbi Langfoss eller Tveitereidfoss. Biltransport av voksen laks fra Vafoss til oppstrøms Langfoss kan også være aktuelt som en mer langsiktig løsning. Adult salmon entering the Kragerø watercourse to spawn will have to pass five hydro power
stations to reach the potentially most productive areas. When the smolts and kelts outmigrate
to the sea, they should be able to pass the same power stations without extensive mortality
rates. In this report we give a short overview of alternative mitigation measures to ensure both
up- and downstream migration past all five power stations and associated dams.
In order to prevent smolts and kelts from being entrained in the turbine intakes during downstream
migration, both measures to discourage the fish from entering the intake region and
guiding them to a safe bypass should be accomplished. To exclude smolt from turbine passage,
existing trash racks should be replaced with screens with smaller gaps between the bars.
Screens with free gaps of approximately 3 cm will discourage the smolt from passing, even
though they are physically capable to slip in-between the screen elements. At all power stations,
the bypass entrance should be close to the turbine intake and with enough water flow to
attract downstream migrating fish. To reduce loss of power generation, water could be pumped
back from a collection chamber and into the reservoir again. Smolts and kelts could then be
collected into a tube or a channel with reduced water flow past the power station and into the
tailwater or, if feasible, into the fish ladder.
For ascending adult salmon we suggest different solutions for fishways, or fish ladders, at each
power station:
Kammerfoss: baffle fishway (Denil)
Vafoss: vertical slot fishway along the power house combined with an elevator
Langfoss: pool or weir fishway following an old log sluice
Tveitereidfoss: pool or weir fishway in three loops along the power station building
New power station planned at Dalfoss: pool fishway in the tunnel of an old log sluice
The costs for building the fishways, including the elevator, are coarsely estimated to 22 million
NOK. Total costs for downstream migrating facilities at the four lower power stations are between
6 and 9.5 million NOK. Turbine intake screens with small gaps may be integrated at
Dalsfoss during construction of the new power plant without substantial extra costs; however a
tunnel to transport the smolts from the turbin intake to the fishway in the log sluice tunnel will
incur higher costs for downstream migration mitigations compared to the other power stations
(estimated to 0.5-1 million NOK per bypass).
During the first stage of reestablishment, an alternative to full establishment of two-way migration
facilities is to transport fish by car past one or several power stations.