Mulige effekter på fugl ved utfylling av sprengstein i elva Heddøla
Abstract
Follestad, A. 2024. Mulige effekter på fugl ved utfylling av sprengstein i elva Heddøla. NINA Rapport 2487. Norsk institutt for naturforskning. http://hdl.handle.net/11250/3144443
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark (2023) ga Notodden Lufthavn AS tillatelse, etter forurensningsregelverket, til å fylle ut inntil 3 850 m2 elvebunn med inntil 2 850 m3 i Heddøla ved Notodden Lufthavn. Dette vedtaket ble påklaget av Naturvernforbundet Øst-Telemark og i Telemark (2023), hvor de påpekte at «reguleringsplanen for området er gammel (fra 1971). Selv om rullebanen er kortere enn 1 600 meter (som da var grensa for konsekvensutredning), er fokuset på naturmangfold noe helt annet i dag enn i 1971». Naturvernforbundet frarådet derfor å gjennomføre utfyllingen inntil det foreligger en grundig konsekvensutredning.
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark behandlet klagen fra Naturvernforbundet i Øst-Telemark og i Telemark, men fant ikke grunn til å endre sitt vedtak. De oversendte klagen til Miljødirektoratet for endelig avgjørelse. Miljødirektoratet ba da NINA om en vurdering hvor viktig tiltaksområdet er for fugl og hvilke konsekvenser det kunne ha dersom det blir fylt ut, og om alternative arealer (Skilrudtjern og Semsøyene naturreservat) er tilstrekkelig for at helheten i området som viktig rasteområde for fugl, og kritisk trua arter som for eksempel vipe blir ivaretatt. Dette er belyst ved å vurdere datagrunnlaget som foreligger i Artsobservasjoner. Det er søkt etter, men ikke funnet særskilte rapporter fra Notodden kommune.
Dersom man skal vurdere effektene av en planlagt utfylling med sprengstein, bør man ikke bare vurdere mulige effekter av selve utfyllingen (tapt areal for hvile og næringssøk), men også følgeeffekter av tiltaket som skyldes en endret bruk av flyplassen og hva dette vil medføre i form av støy fra større fly og skremmetiltak (skudd), sikringstiltak som fjerning av vegetasjon og oppsetting av gjerder, og forstyrrelser fra økt aktivitet på flyplassen og omlegging av Folkestien. Dette kan bl.a. knyttes til endringer i hvor mange fugler som vil raste i Skilrudtjern – og i tiltaksområdet. Om det kan påvises konsekvenser av tiltaket, kan det bli vanskelig å skille ulike effekter når flere faktorer endrer seg samtidig.
Det er begrensede opplysninger om fugl i tiltaksområdet og elva rett utenfor. Det har fått liten oppmerksomhet fra fugleinteresserte, annet enn ved observasjoner fra Flyplassbrua. Tiltaksområdet er ikke definert som egen lokalitet i Artsobservasjoner.no, og interessen har nok i større grad vært om fugl i Skilrudtjern og mudderbankene i elva. Det er få observasjoner fra bukta og våtmarksområdet nord for den, inkludert kilen som strekker seg nordover fra bukta. Den er likevel lokalt vurdert som et viktig fugleområde. Det er her pekt på den funksjonen bukta og mudderbankene der har som et rasteområde for fugler som venter på isgang om våren i Skilrudtjern. Det er flere viktige raste- og hvileområder både nedstrøms og oppstrøms for bukta, som trolig kan fungere som alternative områder for fugler som ellers ville ha benyttet tiltaksområdet.
Tiltaksområdet utgjør en rest av det området som var der før flyplassen ble etablert på 50-tallet og masser ble fylt ut i elvesvingen og mot Skilrudtjern. Uten avbøtende tiltak vil utfylling av området i stor grad fjerne mye av den resterende verdi av dette våtmarksområdet i elva for fugl lokalt gjennom reduksjon i gruntvannsområder og vegetasjon. Konsekvensene av en utfylling av tiltaksområdet vil likevel trolig bare ha mindre konsekvenser for fuglelivet i nedre deler av Heddøla, sammenliknet med andre effekter av utbyggingen.
Det hekker et par med vipe i området, som kan har reir både nær flystripa, på dyrket mark og ved Skilrudtjern. Ved videre utbygging bør en vurdere om det kan legges til rette for alternative hekkeplasser.