Show simple item record

dc.contributor.authorStange, Erik
dc.contributor.authorGundersen, Vegard
dc.contributor.authorSimensen, Trond
dc.contributor.authorFrassinelli, Francesco
dc.date.accessioned2024-06-14T13:51:45Z
dc.date.available2024-06-14T13:51:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-426-5271-3
dc.identifier.issn1504-3312
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134123
dc.description.abstractStange, E., Gundersen, V., Simensen, T. & Frassinelli, F. 2024. Ferdsel fra hytter i villreinområdet Norefjell-Reinsjøfjell: Analyse av Strava data, villreinens arealbruk og tomtereserve. NINA Rapport 2462. Norsk institutt for naturforskning. Rapporten er en del av prosjektet INNOMET som har som formål å bistå samarbeidspartnere med etablering og utvikling av en besøksforvaltningsmetodikk ved å 1) skape praktisk relevant kunnskap og brukervennlige verktøy som kommuner trenger for å ta ulike beslutninger i arbeid med konkrete temaer som berører besøkende og lokal befolkning; og 2) vurdere praktisk anvendbarhet av forskningsresultater i planarbeidet. Her ser vi nærmere på en metodikk for å måle ferdsel i store fjellområder, som går ut på å bruke stordata (Strava app) for å beskrive ferdselen. Data på ferdsel kombineres med kunnskap om villreinens arealbruk og trekk, og potensiell fremtidig hyttebygging gjennom å beskrive tomtereserven i studieområdet Norefjell-Reinsjøfjell. Ferdselsanalysen utnytter potensialet i nye og store datamaterialer (Strava) på en innovativ måte for å beskrive ferdselens volum og romlig-tidsmessig utstrekning fordelt på type brukere og demografi. Analysen viser at effektene av hyttebyggingen på natur handler om mye mer enn selve hytta og hyttefeltene som bygges ut. Det menneskelige fotavtrykket strekker seg langt inn i fjellområdene, som er leveområde for villreinen og andre sårbare arter. I ferdsels-analysen identifiserte vi flere store arealer med ferdsel ut fra hyttene som overlapper med villreinens arealbruk, i sør-øst, i den sårbare trekkpassasjen ved Flatvollen, og i områder nord- vest. Denne overlapp-analysen viser potensielle konfliktområder mellom villrein og ferdsel, men sier ikke noe om hvilke effekter dette har på villreinen. Bestanden av villreinen på Norefjell-Reinsjøfjell er blant de «tammeste» av de 24 populasjonene i Norge, og arbeidet med kvalitetsnormen i 2023 viste at villreinen her har en større evne til å tilpasse seg ferdsel her enn i andre villreinstammer. Ferdselsanalysen viser også store arealer med lite ferdsel, det vi har benevnt som «stille» områder. Dette er områder som kommunene må ha et spesielt fokus på i fremtiden, for å unngå økende konflikt mellom næringsutvikling, ferdsel og villrein. Det å identifisere områder med differensiert bruk er viktig for å kunne vurdere virkemidler for å styre ferdsel, og vi viser hvordan dette kan gjøres. Det er identifisert en stor tomtereserve (båndlagt ikke utbygd utbyggingsareal) for fremtidig hyttebygging i randområdene til Norefjell-Reinsjøfjell. En scenarioanalyse som vurderer dagens ferdsel, tomtereserven og villreinen arealbruk og trekk, peker på at hyttebygging vil med stor sannsynlighet skape ny ferdsel inn i det som i dag er stille og sårbare områder. Dette gir nyttig kunnskap for planvask i kommunen, å revidere gamle planer og revurdere framtidig arealutvikling. Vi mener metodikken og analysen som presenteres er nyttig for kommunal planlegging ved å: -Estimere ferdselens arealutstrekning og sesongbruk i området -Synliggjøre fotavtrykket fra ferdsel ut fra hyttefeltene -Identifisere interessekonflikter mellom vern og bruk i fjellområdene -Planvask av regulerte og uregulerte planer for hyttebygging i områder med store interessekonflikter -Danne kunnskapsgrunnlaget for å utvikle en besøksforvaltning i utmarksområdeneen_US
dc.description.abstractStange, E., Gundersen, V., Simensen, T. & Frassinelli, F. 2024. Human powered-traffic from vacation homes in the wild reindeer area in Norefjell-Reinsjøfjell: analyses of Strava data reindeer movements and area zoned for potential future development. NINA Report 2462. Norwegian Institute for Nature Research. The report is part of the INNOMET project, which aims to assist partners in establishing and developing a visitor management methodology by 1) creating practical knowledge and user-friendly tools that municipalities need to make different decisions when working with specific topics that affect visitors and the local population; and 2) assessing the practical applicability of research results in planning work. Here we take a closer look at a methodology for measuring human-powered traffic (foot, bicycle and ski) in large mountain areas, which involves using big data (Strava app) to describe patterns of human movement (hereafter “traffic”). We combine traffic data with knowledge of wild reindeer land use and migration, and potential future cabin construction as represented by the land reserve in the Norefjell-Reinsjøfjell study area. The traffic analyses utilize the potential of new and large data materials (Strava) in an innovative way to describe the volume and spatial-temporal extent of traffic by type of use and demographics. Our analysis shows that the effects of cabin construction on nature extend far beyond the area occupied by the cabin itself and the parcels of land that are being developed. The human footprint extends well into the mountain areas that are home to wild reindeer and other vulnerable species. In the traffic analyses, we identified several large areas of activity that originate from cabins and overlap with the wild reindeer's land use: in the south-east portion of the plan area, in the vulnerable migration passage at Flatvollen, and in areas to the north-west. This overlap analysis shows potential areas of conflict between wild reindeer and human-powered traffic. The analysis is not, however, capable of assessing what effects human-powered traffic might have on wild reindeer. The population of wild reindeer in Norefjell-Reinsjøfjell is among the “tamest” of the 24 populations in Norway, and the work on the quality standard in 2023 showed that the wild reindeer here have a greater ability to adapt to human-powered traffic here than in other wild reindeer populations. The traffic analyses also show large areas with little traffic, which we have termed “quiet” areas. These are areas that the municipalities should particularly focus on in the future to avoid increasing conflict between commercial development, traffic and wild reindeer. Identifying areas with differentiated use is important to be able to assess measures to control traffic, and we show how this can be done. We have identified a large reserve of parcels for future cabin construction in the peripheral areas of Norefjell-Reinsjøfjell. A scenario analysis that assesses current traffic, the land reserve and wild reindeer land use and migration, indicates that cabin construction will most likely create new traffic into what are currently quiet and vulnerable areas. This provides useful knowledge for plan review in the municipality, revising old plans and reassessing future land development. We believe the methodology and analysis presented is useful for municipal planning by: -Estimating the areal extent of traffic and seasonal use in the area -Visualizing the footprint of traffic from the cabin development areas -Identify conflicts of interest between protection and use in mountain areas -Plan review of regulated and unregulated plans for cabin construction in areas with majorconflicts of interest -Forming the knowledge base for developing visitor management in the outlying areas
dc.description.sponsorshipViken Fylkeskommuneen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk institutt for naturforskning (NINA)en_US
dc.relation.ispartofseriesNINA Rapport;2462
dc.subjectferdselen_US
dc.subjectturismeen_US
dc.subjectvillreinen_US
dc.subjectStravaen_US
dc.subjecthytteren_US
dc.subjecthyttebyggingen_US
dc.subjecttomtereserveen_US
dc.subjectarealplanleggingen_US
dc.subjectoutdoor recreationen_US
dc.subjecttourismen_US
dc.subjectwild reindeeren_US
dc.subjectsecond-homeen_US
dc.subjectsecond-home developmenten_US
dc.subjectspatial planningen_US
dc.titleFerdsel fra hytter i villreinområdet Norefjell-Reinsjøfjell: Analyse av Strava data, villreinens arealbruk og tomtereserveen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.rights.holder© Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelseen_US
dc.source.pagenumber88en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • NINA Rapport/NINA Report [2335]
    NINAs vanligste rapporteringsform til oppdragsgiver etter gjennomført forsknings-, overvåkings- eller utredningsarbeid.

Show simple item record