Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStokke, Bård Gunnar
dc.contributor.authorHamre, Øyvind
dc.contributor.authorMay, Roel
dc.contributor.authorMolværsmyr, Sindre
dc.contributor.authorNilsson, Anna L.K.
dc.contributor.authorPavón Jordán, Diego
dc.coverage.spatialFinnmark fylke, Porsanger kommune, Valdakmyraen_US
dc.date.accessioned2024-02-26T13:42:37Z
dc.date.available2024-02-26T13:42:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-426-5134-1
dc.identifier.issn1504-3312
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119953
dc.description.abstractStokke, B.G., Hamre, Ø., May, R., Molværsmyr, S., Nilsson, A.L.K. & Pavón-Jordán, D. 2024. 420 kV Skaidi-Lebesby – radar-undersøkelser av flygeaktivitet hos dverggås og tundrasædgås ved Stabbursneset, Porsanger. NINA Rapport 2334. Norsk institutt for naturforskning. I 2022 og 2023 ble en fugleradar benyttet til å undersøke flygeaktivitet hos dverggjess (Anser erythropus) og tundrasædgjess (Anser serrirostris) ved Stabbursneset, Porsanger i Finnmark. Dverggjess som fløy vestover fra det viktige rasteområdet på Valdakmyra fulgte i hovedsak én bestemt øst-vest led opp langs en bekkedal i den sørlige delen av området. Tundrasædgjessene benyttet en større del av området og hadde både en øst-vest og sør-nord flygeretning. Gjess som returnerte tilbake østover til Valdakmyra fulgte som regel ingen bestemt led, og ankom i relativt store høyder før landing. Statnett SF planlegger oppføring av en 420 kV kraftledning i området vest for Valdakmyra i nord-sør retning. Det foreligger planer for tre alternative traséer; en som ligger rett vest for Valdakmyra (det «østlige» alternativet), en som følger traséen til eksisterende 132 kV kraftledning (det «midtre» alternativet), og en som tenkes plassert lenger vest (det «vestlige» alternativet). Radardata samt visuelle observasjoner avdekket at både dverggjess og tundrasædgjess i utstrakt grad krysset de tre traséene på vei til og fra Valdakmyra. Det «østlige» alternativet anses svært uheldig siden en rekke registeringer avdekket flygehøyder som innebærer stor kollisjonsrisiko. Begge de to andre alternativene synes mer relevant med hensyn til å redusere potensiell kollisjonsrisiko med kraftledningene for begge arter. Grunnen til dette er at gjess som lettet fra Valdakmyra vant høyde etter hvert som de beveget seg vestover. I de fleste tilfellene passerte de dermed i sikker høyde over disse alternativene. Tilsvarende tapte gjess som kom vestfra høyde etter hvert som de nærmet seg Valdakmyra. Det er viktig å bemerke at vi på bakgrunn av to år med radardata i vårperioden ikke kan utelukke at andre flygeleder til og fra Valdakmyra kan være viktige i enkelte år eller i løpet av høsten etter hekkesesongen. For eksempel vil andre værforhold enn de som var rådende i 2022 og 2023 kunne påvirke hva som er den mest energieffektive flygeleden for gjess og andre fuglearter i området. I tillegg må det bemerkes at radaren ikke fanget opp lave flygehøyder i deler av området, spesielt ved det «vestlige» alternativet. Dersom det skal oppføres nye kraftledninger bør det sterkt vurderes å merke ledningene med fugleavvisere langs kritiske deler av traséen for å redusere kollisjonsrisiko, samt søke systematisk etter kollisjonsofre for å danne seg et bilde av omfanget av eventuelle kollisjoner.en_US
dc.description.abstractStokke, B.G., Hamre, Ø., May, R., Molværsmyr, S., Nilsson, A.L.K. & Pavón-Jordán, D. 2024. 420 kV Skaidi-Lebesby – radar surveillance of lesser white-fronted goose and tundra bean-goose flight activity at Stabbursneset, Porsanger. NINA Report 2334. Norwegian Institute for Nature Research. In 2022 and 2023, an avian radar was utilized to investigate flight activity of lesser white-fronted geese (Anser erythropus) and tundra bean-geese (Anser serrirostris) at Stabbursneset, Porsanger, in Finnmark, Northern Norway. The Ramsar site Valdakmyra, which is situated in this area, is an important stopover site for lesser white-fronted geese on their way to their breeding areas in the spring, and to their wintering areas in the autumn. Lesser white-fronted geese flying westwards to their breeding areas followed a quite narrow route along a creek in the southern part of Valdakmyra. The tundra bean-geese utilized a much larger part of the area, following both an east-west and a south-north flight route. Geese that returned from the west did not seem to follow a specific route and arrived at rather high altitudes before landing at Valdakmyra. Statnett SF is planning to build a new 420 kV power line in a north-south direction west of Valdakmyra. There exist three alternative routes: 1) just west of Valdakmyra (the “eastern” alternative), 2) replacing an already existing 132 kV power line (the “central” alternative), and 3) further towards west (the “western” alternative). Both radar data and visual observations disclosed that both species crossed all the three alternative routes on their way from Valdakmyra and back. The “eastern” alternative is not recommended since geese regularly passed at low altitudes resulting in high collision risk. The two other alternatives are assessed to be better choices to reduce collision risk, because individuals that departed Valdakmyra gained height as they flew westwards. In most cases the geese passed the two alternative power line routes at safe heights. Similarly, geese that returned from the west lost height as they approached Valdakmyra. It is important to note that two years of data collection cannot exclude the possibility that other flight routes may be important in a longer time perspective. The most energy efficient flight routes may for instance be influenced by weather conditions, which of course may vary between years. In addition, a substantial part of the flight tracks was not recorded by the radar due to clutter, poor weather conditions, etc, resulting in suboptimal assessment of the collision risk at especially the ”western” power line alternative. It is highly recommended that a possible new power line is marked with bird diverters to reduce collision risk, and that regular searches for collision victims are undertaken.
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk institutt for naturforskning (NINA)en_US
dc.relation.ispartofseriesNINA Rapport;2334
dc.subjectdverggåsen_US
dc.subjectAnser erythropusen_US
dc.subjecttundrasædgåsen_US
dc.subjectAnser serrirostrisen_US
dc.subjectflygeaktiviteten_US
dc.subjectfugleradaren_US
dc.subjectkraftledningen_US
dc.subjectkollisjoneren_US
dc.subjectlesser white-fronted gooseen_US
dc.subjecttundra bean-gooseen_US
dc.subjectflight activityen_US
dc.subjectavian radaren_US
dc.subjectpower linesen_US
dc.subjectcollisionsen_US
dc.title420 kV Skaidi-Lebesby – radar-undersøkelser av flygeaktivitet hos dverggås og tundrasædgås ved Stabbursneset, Porsangeren_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.rights.holder© Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelseen_US
dc.source.pagenumber25en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • NINA Rapport/NINA Report [2310]
    NINAs vanligste rapporteringsform til oppdragsgiver etter gjennomført forsknings-, overvåkings- eller utredningsarbeid.

Vis enkel innførsel