Preliminary exploration of radar data from Lista covering the spring bird migration (2023). Migration for Development
dc.contributor.author | Cordes, Line | |
dc.contributor.author | Nilsson, Anna | |
dc.contributor.author | Hamre, Øyvind | |
dc.contributor.author | May, Roel | |
dc.coverage.spatial | Lista (Farsund kommune) | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-01-03T10:01:56Z | |
dc.date.available | 2024-01-03T10:01:56Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.issn | 1504-3312 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3109492 | |
dc.description.abstract | Cordes, L.S., Nilsson, A., Hamre, Ø. & May, R. 2023. Preliminary exploration of radar data from Lista covering the spring bird migration (2023). NINA Report 2403. Norwegian Institute for Nature Research. The Migration for Development project is jointly funded by industry partners and put in place to complement and support the VisAviS collaborative research project funded by the Research Council of Norway. As part of the work, two avian radars were deployed at coastal locations in Norway to record seasonal bird migrations. Here, we present a preliminary investigation of the avian radar data collected at Lista (Farsund municipality) during spring 2023. Firstly, using radar tracks annotated by an observer, we showcase issues with how the radar classifies bird tracks (small, medium, large and flock). The radar tends to underestimate the size of birds and thereby provide an inflated estimate of numbers of small birds. We used the data from annotated tracks to provide improved categories of radar tracks and to explore flight characteristics of known bird species. Secondly, using all tracks collected by the radar, we filtered these based on likely migration flight characteristics, and present temporal and spatial patterns of probable migration tracks. There was temporal variation in the number of tracks recorded per day by the radar. Within a day, larger numbers of small birds were typically detected during the evening or night. There was a large proportion of low flying birds in or below the rotor swept zone vulnerable to collision with turbines. The radar detection range varied by category from 5 km for small birds to 13.6 km for larger flocks of large birds. However, given the issues with the way the radar classifies tracks, this report only presents a preliminary view of the avian radar data collected, and we discuss the next steps to be taken and plans for actual analysis of these data to be presented in the following report. | en_US |
dc.description.abstract | Cordes, L.S., Nilsson, A., Hamre, Ø. & May, R. 2023. Foreløpig utforskning av radardata fra Lista som dekker vårfugletrekket (2023). NINA Rapport 2403. Norsk institutt for naturforskning. Prosjektet Migrasjon for Utvikling er i fellesskap finansiert av industripartnere og igangsatt for å komplementere og støtte VisAviS-forskningsprosjektet finansiert av Norges Forskningsråd. Som en del av arbeidet ble to fugleradarer utplassert ved kystnære steder i Norge for å registrere sesongmessige fugletrekk. Her presenterer vi foreløpige resultater fra fugleradardataene samlet inn på Lista (Farsund kommune) våren 2023. For det første viser vi ved hjelp av radarspor annotert av en observatør problemer med hvordan radaren klassifiserer fuglespor (liten, middels, stor og flokk). Radaren har en tendens til å underestimere størrelsen på fugler og dermed gi et forhøyet estimat av antall småfugler. Vi brukte dataene fra kommenterte spor for å gi forbedrede kategorier av radarspor og for å utforske flyegenskaper til kjente fuglearter. For det andre, ved å bruke alle spor samlet av radaren, filtrerte vi disse basert på sannsynlige egenskaper for trekkende fugl, og presenterer tidsmessige og romlige mønstre av sannsynlige migrasjonsspor. Det var tidsmessig variasjon i antall spor registrert per dag av radaren. I løpet av et døgn ble større antall småfugler vanligvis oppdaget i løpet av kvelden eller natten. Det var en stor andel lavtflygende fugler i eller under rotorens sveip-sone som var sårbare for kollisjon med turbiner. Radardeteksjonsrekkevidden varierte etter kategori fra 5 km for småfugler til 13,6 km for større flokker med store fugler. Men gitt problemene med måten radaren klassifiserer spor på, presenterer denne rapporten bare en foreløpig oversikt over fugleradardataene som er samlet inn, og vi diskuterer de neste trinnene som skal tas og planer for faktisk analyse av disse dataene som skal presenteres i påfølgende rapporter. | |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Norsk institutt for naturforskning (NINA) | en_US |
dc.relation.ispartofseries | NINA Rapport;2403 | |
dc.subject | Robin Max radar | en_US |
dc.subject | avian radar | en_US |
dc.subject | radar tracks | en_US |
dc.subject | bird migration | en_US |
dc.subject | temporal patterns | en_US |
dc.subject | spatial patterns | en_US |
dc.subject | wind | en_US |
dc.subject | bird flight characteristics | en_US |
dc.subject | observer annotated tracks | en_US |
dc.subject | adar assigned categories | en_US |
dc.subject | radar cross section | en_US |
dc.subject | fugleradar | en_US |
dc.subject | radarspor | en_US |
dc.subject | fugletrekk | en_US |
dc.subject | tidsmønstre | en_US |
dc.subject | romlige mønstre | en_US |
dc.subject | vind | en_US |
dc.subject | fuglefluktkarakteristikk | en_US |
dc.subject | observatørmerkede spor | en_US |
dc.subject | radarmerkede kategorier | en_US |
dc.subject | radartverrsnitt | en_US |
dc.title | Preliminary exploration of radar data from Lista covering the spring bird migration (2023). Migration for Development | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.rights.holder | © Norwegian Institute for Nature Research The publication may be freely cited where the source is acknowledged | en_US |
dc.source.pagenumber | 33 | en_US |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
NINA Rapport/NINA Report [2310]
NINAs vanligste rapporteringsform til oppdragsgiver etter gjennomført forsknings-, overvåkings- eller utredningsarbeid.