Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFollestad, Arne
dc.contributor.authorDehnhard, Nina
dc.coverage.spatialThe North Sea, Nordsjøenen_US
dc.date.accessioned2023-03-07T11:27:41Z
dc.date.available2023-03-07T11:27:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-426-5042-9
dc.identifier.issn1504-3312
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056401
dc.description.abstractFollestad, A. & Dehnhard, N. 2023. Testing of different rail designs to minimize conflicts with gulls resting on unmanned offshore platforms. NINA Report 2246. Norwegian Institute for Nature Research. Unmanned offshore platforms can be attractive roosting and even breeding habitats for gulls. For the platform operators, bird droppings, regurgitates and dropped feathers cause work health and safety related issues as well as increased maintenance costs. Large gull species in particular have been observed to use handrails for perching and resting. On behalf of Equinor, we tested five different handrail designs to identify which rail designs were the least preferred by gulls to perch on. Two of the rail designs were of the standard types cur-rently used on offshore platforms (square and circular). The other three were modified, with one rail being a square design turned by 45 degrees, so that the top was not flat but triangular (“45° angled square”), one rail type having a thin metal string (wire) mounted 10 cm above the standard circular rail (“string”); and one having a narrow metal edge mounted on top of the square design (“ridge”). Tests were conducted onshore at a fish handling facility in central Norway, where gulls were frequently visiting to feed on fish offal. Test rails were placed in a randomized order on the edge of a balcony, a place the gulls used to perch on to look over the harbour area. Both the frequency of gulls perching on the different test rails as well as the duration during which they perched on the different test rails were analysed from videos. For each gull landing, the section of the balcony, the species, age (adult / immature), and the duration during which the bird was standing on the edge of the balcony or test rails, respectively, were noted. The handrail designs “ridge” and “string” appeared to be the designs least attractive to perch on, followed by the 45° angled square. The observations indicated that gulls in the first instance also attempted to perch on the less attractive rail types, but that they did not stay as long on the rail as on the regular square rail type. Gulls were able to stand on the 45° angled square, but both on this rail type, as well as the circular rail type, they had to balance more, especially under wet conditions. Based on our findings we suggest the handrail designs with the edge or the string on top as the ones most suitable to reduce the number of gulls perching on handrails, but some adaptions to further improve the design.en_US
dc.description.abstractFollestad, A. & Dehnhard, N. 2023. Forsøk med ulike rekkverksprofiler for å redusere konflikter med måker som sitter på ubemannede plattformer. NINA Rapport 2246. Norsk institutt for naturforskning. Ubemannede offshore plattformer kan være attraktive rasteplasser og også hekkeplasser for måker. For operatørene kan avføring, oppgulp av matrester og fjær forårsake helse- og sikkerhetsmessige problemer og medføre økte kostnader til vedlikehold. Især store måker er observert når de bruker rekkverk på plattformer som sitte- og hvileplass. På oppdrag fra Equinor har vi testet fem ulike design for rekkverk for å finne hvilke utforminger av rekkverkene som måkene minst foretrekker å sitte på. To av rekkverkene var av standard utforming som nå brukes på plattformer i norske farvann (runde eller firkantede). De tre andre var modifiserte, der et rekkverk hadde en tynn wire festet 10 cm over et standard rundt rekkverk, et hadde en smal kant festet på toppen av et firkantet rekkverk, og et var et standard firkantet vridd 45°. Testene ble utført på land på et fiskemottak i Midt-Norge, som måkene ofte oppsøkte for å spise fiskeavfall. Rekkverkene ble plassert i tilfeldig rekkefølge på kanten av en balkong, der måkene ofte satte seg for å få oversikt over havneområdet. Både frekvensen av måker som satte seg på de ulike testrekkverkene og hvor lenge de satt der, ble analysert ut fra videoopptak. For hver måke som landet, ble hvilket rekkverk de satte seg på, art og alder (voksen / ungfugler) og hvor lenge de satt på rekkverket, notert. Rekkverkene med en kant eller wire viste seg å være de minste foretrukne utformingene å sitte på for måkene, etterfulgt av det som var vridd 45°. Observasjonene indikerte at måkene i første omgang forsøkte å sette seg også på de minst komfortable utformingene, men at de ikke satt der så lenge som på de standard runde eller firkantede typene. Måkene var klart i stand til å sitte på rekkverket som var vridd 45°, men både på dette og det runde rekkverket måtte de balansere mer, særlig når rekkverkene var våte og glatte. Vi har derfor foreslått at rekkverkene med kant eller wire på toppen er de mest egnede for å redusere antall måker som setter seg på rekkverk på plattformen, men vi har foreslått noen tilpasninger for å forbedre designet.
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNorsk institutt for naturforskning (NINA)en_US
dc.relation.ispartofseriesNINA Rapport;2246
dc.subjectbirdsen_US
dc.subjectseabirdsen_US
dc.subjectconflict reductionen_US
dc.subjectfugleren_US
dc.subjectsjøfugleren_US
dc.subjectkonfliktdempingen_US
dc.titleTesting of different rail designs to minimize conflicts with gulls resting on unmanned offshore platformsen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.rights.holder© Norwegian Institute for Nature Research. The publication may be freely cited where the source is acknowledgeden_US
dc.source.pagenumber20en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • NINA Rapport/NINA Report [2310]
    NINAs vanligste rapporteringsform til oppdragsgiver etter gjennomført forsknings-, overvåkings- eller utredningsarbeid.

Vis enkel innførsel