GPS villreinprosjektet i Setesdal-Ryfylke. Avbøtende tiltak.
Strand, Olav; Gundersen, Vegard; Thomassen, Jørn; Andersen, Roy; Rauset, Geir Rune; Romtveit, Lena; Mossing, Anders; Bøthun, Siri Wølneberg; Ruud, Audun
Research report
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- NINA Rapport/NINA Report [2375]
Abstract
Strand, O., Gundersen, V., Thomassen, J., Andersen, R., Rauset, G. R., Romtveit, L., Mossing, A., Bøthun, S.W. & Ruud, A. 2019. GPS villreinprosjektet i Setesdal-Ryfylke. Avbøtende tiltak. NINA Rapport 1457. Norsk institutt for naturforskning.
Prosjektet i SR (Setesdal Ryfylke villreinområde) er en videreføring av GPS merkeprosjektet som ble sluttført i 2011. Prosjektet er organisert gjennom en styringsgruppe som blant annet definerer målsettinger, skaffer finansiering og følger opp det faglige arbeidet. Villreinsenteret Sør har hatt sekretariatet, mens NINA har fagansvaret. Prosjektet i SR har hatt hovedfokus på involvering av og dialog mellom aktørene i området, for å forankre kunnskapen i bedre arealforvaltning (fysiske tiltak, lovreguleringer) og bestandsforvaltning av villreinen. Anbefalingene i denne rapporten bygger på flere typer kunnskap, blant annet fra GPS-merking av villrein, registreringer av menneskelig ferdsel og trafikk, og kunnskap ervervet fra aktørene i dialogseminarene.
Prosjektets hovedmålsetting er «å skaffe kunnskap som gjennom forvaltning og tiltak kan bidra til å øke reinens arealbruk. Det ligger ikke i det planlagte prosjektets mandat å skulle innføre nye tiltak, pålegg eller endrete forvaltningsregimer. Men det vil være en naturlig oppgave å foreslå tiltak som kan bidra til at den overordnede målsetningen om at økt arealbruk oppnås». I dette lå det en forutsetning om å videreføre GPS-merking av reinen i området for fortløpende dokumentasjon av arealbruk og trekk. I tillegg ønsket man å samle inn mer data på ferdsel og bruk av området, både langs veger og stier, og rundt turisthyttene. Det ble tidlig bestemt at ferdselsregistreringene skal konsentreres til noen utvalgte fokusområder. Med dette bakteppet foreslo styringsgruppa å arbeide videre med fire ulike temaer: 1) Bestandsforvaltning og økt tetthet av villrein i sørområdet, 2) Hvordan øke trekkaktiviteten nord-sør og øst-vest i Setesdal-Ryfylke (SR)?, 3) Betydningen av vegen Brokke-Suleskard (Fv45/337/987), og 4) Ferdsel i SR, konflikter med villrein og avbøtende tiltak. Det ble videre besluttet å opprette tre arbeidsgrupper som til sammen dekker disse fire temaene. Arbeidsgruppene har hatt løpende møter gjennom prosjektperioden.
Vi har gjennomført tre dialogseminar for å utrede mulige avbøtende tiltak, herunder også begrensninger, konflikter og ansvarsforhold. Alle arbeidsgruppene deltok på dialogseminarene. Målet var å definere avbøtende tiltak for de tre fokusområdene, Blåsjøområdet, vegen Brokke-Suleskard og Bestandsforvaltning, inkludert prioritering av tiltakene etter vurdering av mulig effekt og mulighet for gjennomføring. Resultatene fra dialogseminarene er gjengitt i rapporten.
Vi har i alt merket 58 reinsdyr med GPS i løpet av hele prosjektperioden fra 2006, inkludert 13 voksne bukker. GPS-merking, datahåndtering og innsynsløsning for GPS-data er gjennomført etter standard prosedyre. Data fra den siste perioden viser mye av de samme mønstrene på arealbruk og trekk som beskrevet i sluttrapporten fra 2011, men med flere detaljer fra de viktigste fokusområdene.
Det er gjennomført registreringer av ferdsel i Blåsjøområdet, på vegen inn til Store Urevatn og i området rundt vegen Brokke-Suleskard. Dataene er innsamlet ved bruk av automatiske tellere på stier (fottur) og skiløyper (Hovden), samt ved tellinger på veger (biler, syklister), spørreundersøkelser med skjema (Øyuvsbu, vegen inn til Store Urevatn), biltellinger og registrering av parkerte biler (vegen Brokke-Suleskard), og GPS sporlogger (Store Urevatn).
Resultater og diskusjon av resultatene er inngående presentert i rapporten, og det er gitt noen viktige anbefalinger som kan bedre reinens arealbruk og trekkmuligheter i området.
I SR er målet å øke arealbruken gjennom kontrollert økning av bestanden. Forvaltningsmålet skiller mellom delbestander i nord og i sør. Det er også et mål å øke slaktevekter og å holde kalveproduksjonen på et rimelig høyt og stabilt nivå. Med dagens overvåking er det betydelige utfordringer med å evaluere graden av måloppnåelse og vi anbefaler derfor at forvaltningen forsøker å gjennomføre vintertellinger.
Når det gjelder arealforvaltningen har forvaltningen i SR betydelige utfordringer med å skjerme allerede marginale trekkpassasjer mot ytterligere menneskelig ferdsel. Villreinområdet er sterkt fragmentert av vassdragsutbygginger. Oppdemte magasin har stengt tradisjonelle trekkveier for villrein, og skapt trange trekkpassasjer. I tillegg gir anleggsveger økt ferdsel inn i kjerneområdene for villrein, med bil og sykkel. Fremtidige tiltak handler om å legge forholdene til rette for en robust utvikling som kan håndtere endringer i ferdsel og bruk.
I Blåsjøområdet har Blåsjømagasinet og en rekke andre utbygginger og veger skapt marginale trekkpassasjer for villreinen. Ferdsel i forbindelse med turisthytta Storsteinen og vegen inn til Store Urevatn hindrer reinen i å bruke den trange trekkpassasjen på østsiden av Blåsjø.
Vegen Brokke-Suleskard: Turistvegen over fjellet utgjør en trekkbarriere for villreinen. Ved å flytte Øyuvsbu med tilhørende stinett og p-plass, kan ferdsel kanaliseres til mindre sårbare områder, og skape en mer robust situasjon for både turisme/ferdsel og villrein. Strand, O., Gundersen, V., Thomassen, J., Andersen, R., Rauset, G. R., Romtveit, L., Mossing, A., Bøthun, S.W. & Ruud, A. 2018. The GPS project in Setesdal-Ryfylke. Mitigating measures. NINA Report 1457. Norwegian Institute for Nature Research.
The project in SR (Setesdal Ryfylke wild reindeer range) is a continuation of the GPS project that was finally reported in 2011. The project is organized through an steering board which, among other things, defines objectives, follows the development of the scientific work closely and provides funding. Norwegian Wild Reindeer Centre in South has had the secretariat, while NINA has the scientific responsibility. The SR project has focused strongly on involvement and dialogue of the key actors in the area, in order to anchor knowledge in better land management (physical measures, legal regulations) and stock management of wild reindeer. The recommendations in this report are based on several types of knowledge, including GPS collaring of wild reindeer, records of human traffic and traffic, and knowledge acquired from the stakeholders' opinions through the dialogue seminars.
During the start-up of the project, an objective was formulated to “acquire knowledge that through management and measurements can contribute to increasing the reindeer 's area use. It is not in the planned project's mandate to introduce new measures or changes in existing management regimes. However, it will be a task to propose measures that can contribute to the overall objective of achieving increased space use of the wild reindeer herd”. In this, it was a prerequisite for continuing the GPS collaring of the reindeer in the area for continuous documentation of reindeer area use and migration patterns. In addition, the steering group wanted to collect more data on the human use of the area including car-traffic, bicycling and all kind of recreational use of the area, both along roads and marked trails, including the use of tourist cabins. It was decided that registrations on human use should be concentrated in selected focal areas. With this backdrop, the steering group proposed to continue working on four different topics during the project peri-ods: 1) Reindeer population management and increase of the herd size in the southern area, 2) How to increase the migration activity north-south and east-west within the wild reindeer range?, 3) The significance of the road Brokke-Suleskard (Fv45/337/987) on reindeer space use and migration pattern, and 4) Human use in the area, and proposed conflicts and effects on wild reindeer. It was further decided to create three working groups that together cover these four topics. The working groups have had meetings throughout the whole project period.
Three dialogue seminars have been conducted to investigate the potential for mitigating measures, including socio-ecological limitations, conflicts and responsibilities. All members of the three working groups participated in the dialogue seminars. The goal was to define mitigating measures for the three focal areas: The Blåsjø area, the main road Brokke-Suleskard and population management, including prioritization of the measures after evaluation of the possible effect and possibility for implementation. The results of the dialogue seminars are presented in the report.
A total of 58 reindeer have been tagged with GPS during the entire project period from 2006, including 13 adult males. GPS collaring, data management and access to data are carried out with standard procedure. Data from this last period shows much of the same patterns on space use and migration pattern as described in the final report from 2011, but with even more detail in the important focal areas.
Human use has been monitored in two focal areas: The Blåsjø area including the road to Store Urevatn, and traffic / human use of the area along the road Brokke-Suleskard. The data includes automatic counters on roads (car, bicycling) trails (hiking) and skitracks (skiing), survey questionnaires (Øyuvsbu, Store Urevatn), manually car counting and registration of parked cars (the road Brokke-Suleskard), and GPS track logs (Store Urevatn). Several additional data sources have been used to support the presentation of the human use of the area.
Results and discussion of results is presented in detail in the report, and there are some important recommendations that can improve the reindeer 's spatial use of the area. In SR, the population management differs from most other reindeer areas, because the goal is to increase the population size in a way that force reindeer to use a larger part of their range. There exist two different population level goals for the sub-herds in the area, one in the north and one in the south. It is a goal to increase reindeer body weights and to keep the calf production at a reasonably high and stable level. As the monitoring of the reindeer population is today, there are significant challenges in monitoring the herds in a way that give high quality data for the management, and we recommend to carry out monitoring of the winter population size as well.
With regard to habitat and land management, SR has significant challenges in relation to manage already marginal space use and narrow migration corridors for the future. The area is especially vulnerable to increase in human use of some core focal areas. The wild reindeer range is already strongly fragmented by hydropower development. Dams and watercourses have closed down traditional migration corridors. In addition, construction roads gives easy access by cars and bicycles many places. Future management is all about making a situation that are robust regarding changes in the society and in the human use of the area.
The Blåsjø area: Hydropower developments and roads have caused a very narrow and vulnerable south-north migration corridors for the wild reindeer in the eastern part. The tourist cabin Storsteinen including associated recreational infrastructure and the car traffic along the road to Store Urevatn make large obstructions for the reindeer to pass this area.
The road Brokke-Suleskard: The tourist road across the mountain is a barrier to wild reindeer movement. We suggest that relocation of the tourist cabin Øyuvsbu and associated recreational infrastructure to less vulnerable areas will create a more robust socio-ecological situation for both tourism and wild reindeer.