Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMurtnes, Åsve
dc.contributor.authorJørgensen, Kari Anne
dc.contributor.authorBirkeland, Inger
dc.coverage.spatialNorge, Norwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-08-08T08:29:18Z
dc.date.available2019-08-08T08:29:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1502-3532
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2607520
dc.description.abstractI denne artikkelen utforskes teoretiske og empiriske perspektiver på sted i undervisningssammenheng, og det stilles spørsmål om hvordan læringsarenaer i naturen kan forstås som sted, natur og materialitet på ungdomstrinnet. Alle mennesker forstår seg selv i forhold til et sted, og alle menneskelige handlinger og forståelser er knyttet til meningsfulle steder. Selv om sted kan være mer levd enn tenkt, er gode forståelser av steder viktige for å forstå menneskelig identitet og hvem vi er som mennesker i verden. Artikkelens formål er å utvikle ny kunnskap om læringsarenaer i nærnaturen som verdifull i læringssituasjonen ved hjelp av stedsbegrepet. Drøftingene i artikkelen bygger på et empirisk eksempel fra et doktorgradsprosjekt for å problematisere og utvikle nye teoretiske perspektiver på sted og natur. Avslutningsvis presenteres materialitet som en viktig dimensjon ved sted når vi forstår læringsarenaer i naturen som både temporære, relasjonelle og dynamiske for læringssituasjoner.nb_NO
dc.description.abstractAll human beings understand themselves in relation to a place, and human actions, practices and considerations are linked to meaningful places. This makes it crucial to understand more of where different learning situations take place. To enhance teaching and learning practices in nature, the article discusses theoretical perspectives on place and nature and introduces materiality as a vital and necessary aspect of nature as learning environment. Building on an empirical example from a Ph. D. research project, the article asks: How can we understand learning environments in a schools nearby surroundings as place, nature and materiality? In this article, we show how teachers and students draw upon multiple experiences from different contexts and view nature from an outsider perspective. The article concludes with discussions on teachers and students experiences on highlighting and appreciating more and new qualities and aspects of nature in learning situations.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk institutt for naturforskning (NINA)nb_NO
dc.subjectPlacenb_NO
dc.subjectnaturenb_NO
dc.subjectmaterialitynb_NO
dc.subjectplace literacynb_NO
dc.subjectlearning environmentsnb_NO
dc.titleSteder i naturen: sted, natur og materialitet på ungdomstrinnetnb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.typeJournal article
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsgeografi: 290nb_NO
dc.source.pagenumberS. 51-64
dc.source.journalUtmark : tidsskrift for utmarksforskningnb_NO
dc.source.issue1/2019nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Tidsskriftet Utmark [65]
    Hovedmålsettingen med Tidsskriftet Utmark er å formidle kunnskap om bruk og forvaltning av utmark, og bidra til dialog og debatt mellom aktører som jobber med, og er opptatt av, utmarka.

Vis enkel innførsel