• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norsk institutt for naturforskning
  • Tidsskriftet Utmark
  • View Item
  •   Home
  • Norsk institutt for naturforskning
  • Tidsskriftet Utmark
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Steder i naturen: sted, natur og materialitet på ungdomstrinnet

Murtnes, Åsve; Jørgensen, Kari Anne; Birkeland, Inger
Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
InPress-artikkel (238.7Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2607520
Issue date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Tidsskriftet Utmark [25]
Abstract
I denne artikkelen utforskes teoretiske og empiriske perspektiver på sted i undervisningssammenheng, og det stilles spørsmål om hvordan læringsarenaer i naturen kan forstås som sted, natur og materialitet på ungdomstrinnet. Alle mennesker forstår seg selv i forhold til et sted, og alle menneskelige handlinger og forståelser er knyttet til meningsfulle steder. Selv om sted kan være mer levd enn tenkt, er gode forståelser av steder viktige for å forstå menneskelig identitet og hvem vi er som mennesker i verden. Artikkelens formål er å utvikle ny kunnskap om læringsarenaer i nærnaturen som verdifull i læringssituasjonen ved hjelp av stedsbegrepet. Drøftingene i artikkelen bygger på et empirisk eksempel fra et doktorgradsprosjekt for å problematisere og utvikle nye teoretiske perspektiver på sted og natur. Avslutningsvis presenteres materialitet som en viktig dimensjon ved sted når vi forstår læringsarenaer i naturen som både temporære, relasjonelle og dynamiske for læringssituasjoner.
 
All human beings understand themselves in relation to a place, and human actions, practices and considerations are linked to meaningful places. This makes it crucial to understand more of where different learning situations take place. To enhance teaching and learning practices in nature, the article discusses theoretical perspectives on place and nature and introduces materiality as a vital and necessary aspect of nature as learning environment. Building on an empirical example from a Ph. D. research project, the article asks: How can we understand learning environments in a schools nearby surroundings as place, nature and materiality? In this article, we show how teachers and students draw upon multiple experiences from different contexts and view nature from an outsider perspective. The article concludes with discussions on teachers and students experiences on highlighting and appreciating more and new qualities and aspects of nature in learning situations.
 
Publisher
Norsk institutt for naturforskning (NINA)
Journal
Utmark : tidsskrift for utmarksforskning

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit