Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDervo, Børre K.
dc.contributor.authorMjåland, Jan
dc.coverage.spatialNorge, Buskerudnb_NO
dc.date.accessioned2019-04-02T08:40:18Z
dc.date.available2019-04-02T08:40:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-426-3376-7
dc.identifier.issn1504-3312
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2592858
dc.description.abstractDervo, B.K. & Mjåland, J. 2019. Storsalamanderen og trafikk. Utfordringer for en myk trafikant. NINA Rapport 1633. Norsk institutt for naturforskning. Vi har overvåket vandringene av storsalamander ved Lahelldammen i Lier kommune i Oslo og Viken fylke i perioden 2012 til 2017. I denne perioden er det gjort observasjoner av vårvandringene, trafikktetthet og antall påkjørte voksne storsalamander. Tidspunktet for starten på den årlige vandringen av storsalamander til yngleplassen varierte fra 27. februar til 11. april. Det er til dels stor variasjon i vandringsperioden mellom år på grunn av forskjellen i temperatur (summen av døgngrader og temperaturen om kvelden og natta) og nedbør (snømengde om våren og regn). I de fleste årene vandrer mer enn 50 prosent av dyrene i løpet av tre døgn. Tidlig i sesongen (1. mars) starter vandringene omkring kl. 19:00 på kvelden, mens seint i sesongen (1. mai) rundt 22:30. Gjennomsnittlig vandringshastighet for storsalamander ble målt til 0,4 m/min, dvs. at de bruke fra 7 til 11 min avhengig av lufttemperatur på å krysse den fem meter brede asfalterte vegen rundt Lahelldammen. Det var en klar sammenheng mellom antall påkjørte individer av storsalamander, antall passerende biler og antall vandrende dyr. Samlet ble omkring tre prosent av individene som krysset vegen rundt Lahelldammen påkjørt. Dette til tross for at trafikktettheten og hastigheten generelt er veldig lav, dvs. færre enn 5 biler i gjennomsnitt pr time og en bilhastighet på under 30 km/t. Påkjørslene var flest i et område i nordøst hvor dyrene krysser vegen skrått i forhold til bilenes fartsretning. For Lahelldammen er problemene med påkjørsler av amfibier relativt små og de mest kostnads-effektive tiltakene vil være skilting og eventuelt informasjon til beboerne i området på dager med stor vandringsaktivitet. En tommelfinnerregel kan være at andre tiltak bør vurderes når biltettheten blir større enn 10 biler per time i gjennomsnitt i vandringsperioden om kvelden.nb_NO
dc.description.abstractDervo, B.K. & Mjåland, J. 2019. Great crested newt and traffic. Challenges for a vulnerable road user. NINA Report 1633. Norwegian Institute for Nature Research. The migration of Great crested newts has been monitored at Lahelldammen from the year 2012 to 2017. Lahelldammen is located in Lier municipality, Oslo and Viken county. In this period the yearly spring migration, density of the traffic and number of killed animals have been monitored. The starting point of the yearly migration varied from February 27th to April 11th. This variation depended on the temperature (average temperature and the temperature in the evening and night) and rainfall (snow in the spring and rain). Normally more than 50% of the animals migrate during 3 nights. Early in the season (March 1st) the migration starts at 19.00 in the evening, later in the season (May 1st) it starts at 22.30. Average speed for the Great crested newts was 0,4 m/minute, i.e. they spent 7 to 11 minutes (depending on temperature) to cross the 5 meter wide road that surround the pond. It is a clear correlation between the number of killed animals, number of cars and number of crossing animals. All together about 3% of the animals were killed. This occurred despite very low traffic (about 5 cars per hour), at very low speed (less than 30km/h). Most of the animals were killed in the north-east corner where the animals cross the road more parallel to the road. At Lahelldammen the problem with traffic and amphibians is relatively small, and the most cost-effective way to reduce the problem could be road signs and information to the locals in the evenings during the migration period. A rule of thumb can be that other actions must be considered when the traffic is more than 10 cars in the evening in the migration period.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk Institutt for Naturforskning (NINA)nb_NO
dc.relation.ispartofseriesNINA Rapport;1633
dc.subjectamfibiernb_NO
dc.subjecttrafikknb_NO
dc.subjecttrafikkdødnb_NO
dc.subjectavbøtende tiltaknb_NO
dc.subjectamphibiansnb_NO
dc.subjecttrafficnb_NO
dc.subjecttraffic fatalitiesnb_NO
dc.subjectmitigating measuresnb_NO
dc.titleStorsalamanderen og trafikk. Utfordringer for en myk trafikantnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.rights.holder© Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelsenb_NO
dc.source.pagenumber24nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • NINA Rapport/NINA Report [2307]
    NINAs vanligste rapporteringsform til oppdragsgiver etter gjennomført forsknings-, overvåkings- eller utredningsarbeid.

Vis enkel innførsel