dc.contributor.author | May, Roelof Frans | |
dc.contributor.author | Nygård, Torgeir | |
dc.contributor.author | Dahl, Espen Lie | |
dc.contributor.author | Reitan, Ole | |
dc.contributor.author | Bevanger, Kjetil Modolv | |
dc.coverage.spatial | Smøla, Møre og Romsdal | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2015-04-20T10:35:03Z | |
dc.date.accessioned | 2016-08-01T10:28:03Z | |
dc.date.available | 2015-04-20T10:35:03Z | |
dc.date.available | 2016-08-01T10:28:03Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | May, R., Nygård, T., Dahl, E.L., Reitan, O. & Bevanger, K. 2011. Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant. - NINA Report 692. 22 pp. | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-426-2277-8 | |
dc.identifier.issn | 1504-3312 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2397511 | |
dc.description.abstract | Store rovfugler, som havørn, er kjent for å være sårbare for kollisjoner med turbiner i vindkraft-verk. Deres dødelighet er benyttet i modeller for kollisjonsrisiko i forbindelse med planlegging-en av ny vindkraftutbygging. Den såkalte "Band-modellen" beregner kollisjonsrisiko basert på antall fugler som flyr gjennom rotorsonen og sannsynligheten for at de blir rammet av de pas-serende rotorbladene. I beregning av den forventede kollisjonsdødeligheten inngår en korrek-sjonsfaktor for unnvikelsesatferd. Det overordnede målet for denne studien var å bruke fluktda-ta og registrert dødelighet til å beregne korreksjonsfaktoren for havørn. Smøla vindkraftverk består av 68 turbiner, over et område på ca 18 km2. Siden høsten 2006 har en søkt etter kolli-sjonsdrepte fugler ukentlig. Analysene var basert på satellittelemetridata fra 28 havørn merket med ryggsekksendere siden 2005. Korreksjonsfaktoren for havørn (dvs. "unnvikelsesraten") inklusive usikkerhetsnivåer som brukes i Band kollisjonsrisikomodellering er beregnet til å være 99 % (94-100 %) for våren og 100 % for de andre sesonger. Det årlige estimatet, uav-hengig av årstider, var 98 % (95-99 %). Selv om det årlige estimatet var lik, var korreksjonsfak-toren for våren høyere enn korreksjonsfaktoren på 95 % basert tidligere på observasjons-punktdata. Satellittelemetridata kan være en alternativ måte å gi innsikt i den relative risikoen mellom sesongene, og bidra til å identifisere perioder eller områder med økt risiko, enten før eller etter utbygging.
Norway, Smøla wind-power plant, White-tailed eagle, Satellite telemetry, Collision risk modelling, Norge, Smøla vindpark, havørn, Satellittelemetri, Kollisjonsrisikomodellering | nb_NO |
dc.language.iso | eng | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for naturforskning | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NINA Rapport;692 | |
dc.relation.uri | http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2011/692.pdf | |
dc.subject | Smøla wind-power plant | nb_NO |
dc.subject | NINA Rapport | nb_NO |
dc.subject | white-tailed eagle | nb_NO |
dc.subject | satellite telemetry | nb_NO |
dc.subject | collision risk modelling | nb_NO |
dc.subject | Smøla vindpark | nb_NO |
dc.subject | havørn | nb_NO |
dc.subject | satelittelemetri | nb_NO |
dc.subject | kollisjonsrisikomodellering | nb_NO |
dc.title | Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.date.updated | 2015-04-20T10:35:03Z | |
dc.source.pagenumber | 22 s. | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1238024 | |
dc.description.localcode | © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse. | nb_NO |