Fugleovervåkning ved etablering av nytt geodesianlegg ved Ny-Ålesund. Årsrapport 2014
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2395784Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NINA Rapport/NINA Report [2351]
- Publikasjoner fra CRIStin - NINA [2411]
Originalversjon
Moe, B., S.A. Hanssen, G.W. Gabrielsen & M.J.J.E Loonen (2015) Fugleovervåkning ved etablering av nytt geodesianlegg ved Ny- Ålesund. Årsrapport for 2014. - NINA Rapport 1140. 28 s.Sammendrag
Moe, B., S.A. Hanssen, G.W. Gabrielsen & M.J.J.E Loonen (2015) Fugleovervåkning ved
etablering av nytt geodesianlegg ved Ny-Ålesund. Årsrapport for 2014. - NINA Rapport 1140. 28
s.
Statens kartverk har drevet geodetisk observatorium i Ny-Ålesund på Svalbard siden 1994. Et
nytt og oppdatert geodesianlegg bygges ved Brandalslaguna, inkludert bygging av ny vei mellom
det nye anlegget og flyplassen i Ny-Ålesund. Veien og geodesianlegget etableres i et område
som er verdifullt for fuglelivet. I tillatelsen fra Sysselmannen på Svalbard er det satt vilkår om
overvåkningsprogram som følger effekter av inngrepet på hekkende tyvjo og vadefugl, samt fugl
i Brandalslaguna og vannene ved Knudsenheia.
Norsk institutt for naturforskning (NINA) har designet overvåkningsprogrammet på oppdrag fra
Statens kartverk for å innfri kravene fra Sysselmannen på Svalbard. Overvåkningsprogrammet
inkluderer kontroll-områder for å se resultatene i lys av naturlig variasjon og effekten av tiltaket.
Programmet er delt inn i ulike faser avhengig av om dataene registreres før anleggstiden, i
anleggsfasen eller i driftsfasen.
Hovedmålet med overvåkningen i 2014 var å samle inn data for anleggsfasen det berørte
området og kontrolldata i kontrollområdene, vurdere mulige effekter og foreslå eventuelle
avbøtende tiltak. Det var i 2014 knyttet anleggsaktivitet til siste del av veien og stasjonsområdet
ved Brandallaguna.
Hovedresultatet fra årets overvåkning er at antallet hekkende fugl var kraftig redusert fra året
før. Ved Brandal, som inneholder det berørte området, var det 60% færre hekkende par enn i
2013. Dette skyldes i all hovedsak naturlig variasjon og spesielle miljøforhold med mye snø og
sein snøsmelting som gjorde hekking vanskelig for bakkehekkende fugl på tundraen rundt Ny-
Ålesund. Dataene fra kontrollområdene og de delene av Brandal som lå relativt lengre unna
inngrepene, viste også dårlige hekketall sammenlignet med året før. Hvis ikke overvåkningen
hadde inkludert kontrollområder kunne man feilaktig ha konkludert med at anleggsaktiviteten var
årsaken til nedgangen. Selv om funnene hovedsakelig viser naturlig variasjon, så kan vi ikke
utelukke at anleggsaktiviteten har hatt noen effekt. Det gjelder først og fremst der veien og
anleggsarbeidet har beslaglagt areal som tidligere var hekkeplass (for 2-3 par i 2013) og
leveområde for fugl.
Hekkefunn og forekomster av fugl ble kommunisert til oppdragsgiver underveis, og det ble ikke
nødvendig å iverksette avbøtende tiltak i 2014. Moe, B., S.A. Hanssen, G.W. Gabrielsen & M.J.J.E Loonen (2015) Monitoring of birds in
connection with establishment of a new geodetic observatory in Ny-Ålesund. Annual report 2014.
- NINA Report 1140. 28 pp.
Norwegian Mapping Authority (NMA) has operated a geodetic observatory at Ny-Ålesund in
Svalbard since 1994. A new and modernized geodetic observatory will be constructed at
Brandalslaguna, including construction of a new road between the new facilities and the airport
in Ny-Ålesund. The road and the geodetic observatory will be established in an important bird
area, and the permission granted from the Governor of Svalbard included establishment of a bird
monitoring program for evaluating the potential effects of the intervention on nesting arctic skuas
and waders, as well as birds at Brandalslaguna and the lakes in the vicinity to Knudsenheia.
Norwegian Institute for Nature Research (NINA) has designed this bird monitoring program on
behalf of NMA in order to meet the terms of the Governor of Svalbard. The monitoring program
includes control areas in order to evaluate the effects in light of natural variation and the effects
of the intervention. The monitoring program is divided into different stages depending on whether
the data is collected before the construction started, during the construction phase or during the
operational stage.
The principal goal of the monitoring in 2014 was to collect data for the ‘construction phase’ in the
affected areas and control data in the control areas, assess potential effects and suggest
mitigating measures. In 2014, construction work occurred on the last part of the road and the
station area at Brandallaguna.
The main result from the monitoring in 2014, was the substantial decrease in number of breeding
birds compared to 2013. At Brandal, which includes the affected area, the number of breeding
pairs was 60% lower in 2014 compared to 2013. The main reason for this reduction was natural
variation and special environmental conditions with substantial snow cover and late snow melt
which in turn created poor breeding conditions for ground breeding birds on the tundra around
Ny-Ålesund. The results from the control areas and the parts at Brandal located relatively far
away from the construction work, also showed low numbers of breeding birds compared to 2013.
If the monitoring had not included control areas, there would be a risk for making the wrong
conclusion that the substantial reduction in breeding numbers was caused by the construction
work. The results show that the reductions occurred due to natural variation. However, we cannot
rule out that the construction work did have any effect. In particular this applies to where the road
and the construction work have occupied areas that earlier were breeding grounds (for 2-3 pairs
in 2013) and habitats for bird.
Bird nests and occurrences of birds were communicated to Norwegian Mapping Authority during
the ongoing monitoring, thus no mitigating measures were then necessary to take during this
field season.