• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norsk institutt for naturforskning
  • Publikasjoner fra CRIStin - NINA
  • View Item
  •   Home
  • Norsk institutt for naturforskning
  • Publikasjoner fra CRIStin - NINA
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Biologiske miljøundersøkelser av Søra og Gaula etter diesellekkasje fra Statoilstasjonen på Klett

Bergan, Morten Andre; Bongard, Terje; Forsgren, Elisabet; Hanssen, Oddvar; Järnegren, Johanna
Research report
Thumbnail
View/Open
1105.pdf (6.298Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2388935
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • NINA Rapport/NINA Report [2019]
  • Publikasjoner fra CRIStin - NINA [1827]
Original version
Biologiske miljøundersøkelser av Søra og Gaula etter diesellekkasje fra Statoilstasjonen på Klett - NINA Rapport 1105. 76 s.  
Abstract
Morten Bergan, Terje Bongard, Elisabet Forsgren, Oddvar Hanssen, Johanna Järnegren.

2015. Biologiske miljøundersøkelser av Søra og Gaula etter diesel-lekkasje fra Statoilstasjonen

på Klett – NINA Rapport 1105. 76 s.

Et utslipp av om lag 180 000 liter diesel har skjedd ved et uhell fra Statoils bensinstasjon ved

Klett, Trondheim kommune. Lekkasjen skal ha pågått i en to års-periode, da den skal ha oppstått

etter januar 2012. Om lag 80 000 liter er pumpet opp fra grunnvannet fram til desember

2014. Dieselen har avløp gjennom grunnvannsig og via sjøørretbekken Søra ut i Gaula, Gaulosen

og Trondheimsfjorden. Norsk institutt for naturforskning (NINA) ble engasjert av Statoil for

å foreta foreløpige undersøkelser av akvatisk (bunndyr og laksefisk), terrestrisk (invertebrater

og fugler) og marin biologi for å vurdere konsekvenser av dieselutslippet i de berørte resipientene.

Fiskeregistreringer med bærbart fiskeapparat ble utført ved tre tidsperioder (mai, juli og september/oktober)

i 2014 på strekninger i Gaula og i sjøørretbekken Søra med kroksjø ned mot

munning til Gaula. Det ble avdekket svært lave ungfisktettheter av både laks og ørret på de

undersøkte stasjonene i Gaula, med en tendens til økende tetthet med økende avstand fra

dieselutslippet oppover vassdraget. Antall fangede laks- og ørretunger basert på fangstinnsats

og estimerte tetthetsnivåer er lavere enn hva tidligere undersøkelser har avdekket, og svært

mye lavere enn forventet. Det er sannsynlig at noe av årsaken til dette skyldes dieselutslippet.

Den tidligere sjøørretbekken Søra nedstrøms E39 var fisketom i 2014. Årsaken kan med en

større grad av sikkerhet knyttes direkte til dieselutslippet. Kroksjøen var fisketom i mai 2014,

og dette skyldes også dieselutslippet, men store forekomster av skrubbeflyndre hadde rekolonisert

området i juli og september/oktober 2014, sannsynligvis som følge av lavere innhold av

diesel etter at utslippskilden nå var sanert og avbøtende tiltak iverksatt.

Alle fiskearter tar skade av eksponering av diesel eller andre oljeholdige stoffer, og laksefisk

kan anses som spesielt følsomme for denne typen forurensning. Utslipp til ferskvann er ansett

som mer skadelig enn utslipp sjø. På bakgrunn av artenes kjente livshistoriestrategier er sjøørret

teoretisk mer utsatt for dieseleksponering enn laks på de eksponerte strekningene i Gaula

og Gaulosen. Vårt datamateriale for de nedre delene av Gaula er foreløpig lite, og vi kan ikke

konkludere med stor sikkerhet rundt hovedårsaken til lav forekomst av laksefisk i 2014. Vi har

lite sammenligningsgrunnlag for ungfisktetthet, både når det gjelder data fra de senere år, så

vel som historiske data og data fra årene like før utslippet fant sted. Vi anser det derfor som

viktig at overvåkingen av ungfiskbestandene av laks og ørret i nedre deler av Gaula og i Søra

fortsetter i uforminsket eller økende omfang. Det er svært viktig å følge med på utviklingen hos

fiskesamfunnet i årene som kommer etter at dieselutslippet nå er sanert. Dette vil være den

sikreste måten å dokumentere både korttids og langtidseffekter av dieselutslippet, og få en bekreftelse

på hvorvidt de lave tetthetene av ungfisk som ble registrert i 2014 kan skyldes dieselutslippet

eller i større grad kan knyttes til andre forhold.

Resultatene av bunndyrundersøkelsene som presenteres her er basert på et lite antall prøver i

mai 2014 og mer omfattende prøvetaking i juni og november 2014. Det er opprettet til sammen

16 prøvestasjoner. Resultatene viser at Søra er uten liv nedenfor lekkasjestedet ved Statoilstasjonen

og helt ut til samløpet med Gaula. Artsmangfold og forekomster er imidlertid oppsiktsvekkende

lave også i Gaula langt ovenfor utslippsområdet. I tillegg er gravearbeidene i Søra

ovenfor Klett så omfattende at bunndyrfaunaen er slått nesten helt ut også ovenfor utslippet.

Øverste deler av Søra, ovenfor Heimdal, har en rik fauna som vil fungere som rekoloniseringsbank

når forholdene bedres nedover. Bare halvparten av forventede arter ble registrert i hele

området, og i kroksjøene ble det ikke funnet noen eksemplarer av døgn-, stein- eller vårfluer.

Det ble funnet ett eksemplar av vårfluen Glossosoma nylanderi i Gaula nedenfor utslippet i juni.

Arten sto tidligere på rødlista. Det ble gjort forsøk på å framskaffe data for invertebrater (hovedsakelig biller) på stein- og

grusflater langs Gaula, både oppstrøms, nedstrøms og ved utløpet av Søra, 9. juli og 5. september

2014, men resultatene ble ikke representative da tidspunktene for søk var ugunstige.

Resultatene blir presentert her, men ny innsamling vil bli foretatt i løpet av mai-juni 2015, når

de aktuelle artene har sitt voksne stadium. Vi har en del kunnskap om den elvelevende billefaunaen

i dette området fra tidligere undersøkelser.

I juni 2014 utførte vi en mindre marin undersøkelse av forekomst av fisk og krepsdyr (marin

epifauna) i to områder i Gaulosen: ved Gaulas utløp (potensielt påvirket av dieselutslippet) og

et område lenger fra utløpet (trolig mer upåvirket av dieselutslippet). Resultatene tyder ikke på

noen påvirkning av utslippet på denne typen fauna, men vår undersøkelse var meget begrenset

i omfang.

Lukten av diesel og kloakk er blitt mindre i løpet av året, men kjennes ennå og registreres når

substratet virvles opp. Den fattige ferskvannsfaunaen i selve Gaula langt ovenfor utslippsområdet

kan skyldes både saltvannspåvirkning og diesellekkasjen. Grusuttak og forbygninger i

Gaula har ført til hydromorfologiske endringer som har gjort kroksjøene mer utsatt for flo og

fjære, og de dreneres nå så kraftig at det opprinnelige økosystemet er endret. Gaula kan i nedre

deler og inn i kroksjøområdet nå karakteriseres som et brakkvannsområde eller estuarie.

Området opprettholder ikke lenger en typisk elvefauna, men domineres av marine krepsdyr.
 
Morten Bergan, Terje Bongard, Elisabet Forsgren, Oddvar Hanssen, Johanna Järnegren.

2015. Environmental impact assessment of Søra and Gaula after a diesel-leakage – preliminary

results from 2014. – NINA Report 1105. 76 pp.

A leakage of approx. 180 000 liters of diesel occurred accidentally from a gas station near

Klett, Trondheim municipality. The leakage went on undiscovered during a two-year period

from 2012 to 2014. About 80 000 liters have been skimmed from the ground water by December

2014. The ground water drains into the River Gaula through a sea trout tributary (Søra) and

potentially valuable meandering freshwater areas in connection with the important salmon and

seatrout river Gaula. Preliminary results from investigations of freshwater fish and benthic invertebrates

indicate that diesel have had a negative impact on the aquatic fauna, but both Søra

and Gaula are already under heavy stress from other pollution sources and extensive hydromorphological

changes. Diesel impact is severe from the leakage point in Søra and into the

Gaula River, where the pollution drains into the large Trondheimsfjord basin. Further investigations

and monitoring studies are necessary in order to reveal both the short-term and long-term

consequences.
 
Publisher
Norsk institutt for naturforskning
Series
NINA Rapport;1105

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit