Fugleovervåkning ved etablering av nytt geodesianlegg ved Ny-Ålesund, Svalbard. Årsrapport for 2015
Research report
View/ Open
Date
2016-03-29Metadata
Show full item recordCollections
- NINA Rapport/NINA Report [2399]
Abstract
Moe, B., S.A. Hanssen, G.W. Gabrielsen & M.J.J.E Loonen (2016)
Fugleovervåkning ved etablering av nytt geodesianlegg ved Ny-
Ålesund, Svalbard. Årsrapport for 2015 - NINA Rapport 1228. 29 s. Statens kartverk har drevet geodetisk observatorium i Ny-Ålesund på Svalbard siden 1994. Et
nytt og oppdatert geodesianlegg bygges ved Brandallaguna, inkludert bygging av ny vei mellom
det nye anlegget og flyplassen i Ny-Ålesund. Veien og geodesianlegget etableres i et område
som er verdifullt for fuglelivet. I tillatelsen fra Sysselmannen på Svalbard er det satt vilkår om
overvåkningsprogram som følger effekter av inngrepet på hekkende tyvjo og vadefugl, samt fugl
i Brandallaguna og vannene ved Knudsenheia.
Norsk institutt for naturforskning (NINA) har designet overvåkningsprogrammet på oppdrag fra
Statens kartverk for å innfri kravene fra Sysselmannen på Svalbard. Overvåkningsprogrammet
inkluderer kontroll-områder for å se resultatene i lys av naturlig variasjon og effekten av tiltaket.
Programmet er delt inn i ulike faser der det registreres data før anleggstiden, i anleggsfasen eller
i driftsfasen.
Formålet med overvåkningen i 2015 var å skaffe data under anleggsfasen i det berørte området
samt i de utvalgte kontrollområdene, vurdere eventuelle effekter på fugl og foreslå eventuelle
avbøtende tiltak. Anleggsarbeidene var knyttet til det nye stasjonsområdet ved Brandallaguna
og veien fungerte som anleggsvei.
Hovedresultatet fra årets overvåkning er at antallet hekkende fugl var kraftig økt sammenlignet
med året før. Økningen var særlig tydelig ved Brandal, som inneholder det berørte området, med
nesten dobbelt så mange hekkende par som året før. Vi tilskrev dette naturlig variasjon, men det
er også positivt for tiltaket at hekketallene responderer med økning når de naturlig
hekkeforholdene bedres. Noen arter (tyvjo og smålom) hadde lave hekketall. Vi knytter ikke det
til tiltaket, men kan ikke utelukke at smålomen foretrekker å hekke på Knudsenheia i stedet for
Brandallaguna i anleggsfasen. Resultatene fra kontrollområdet Solvatnet viste veldig lave
hekketall, og de reflekterer antakeligvis hardt predasjonstrykk fra fjellreven. Fjellreven var også
veldig aktiv ved Brandallaguna, men det noen unger av fjæreplytt og steinvender overlevde
antakeligvis sesongen. I tidligere rapport har vi nevnt at den nye veien har endret hekkeplassen
til ett par av fjæreplytt og ett par av steinvender. I 2016 var antallet hekkende par fjæreplytt på
nivå med det som har vært før tiltaket. Det har mest sannsynlig vært tre par hekkende
steinvender før tiltaket. I 2015 var det to par. I lys av naturlig variasjon kan vi ikke konkludere
med en effekt av tiltaket, og de neste årene vil vise om vi kommer opp til tre hekkende par igjen.
I juni hadde vi en befaring i området med oppdragsgiver. Statens kartverk ble oppfordret om å
vurdere avbøtende tiltak knyttet til veien som fører ned til det nye stasjonsområdet. Den kan ha
endret dreneringsforholdene som i sin tur kan endre fuktigheten i området som er viktig for
vadere ved Brandallaguna. Det var ikke aktuelt å anbefale avbøtende tiltak i det nye
stasjonsområdet som var anleggssone hele sesongen. Det var satt opp et gjerde for å avgrense
arealbruken til anleggsaktiviteten, og dette fungerte på en effektiv måte. Norwegian Mapping Authority (NMA) has operated a geodetic observatory at Ny-Ålesund in
Svalbard since 1994. A new and modernized geodetic observatory is under construction at
Brandallaguna, including a new road between the new facilities and the airport in Ny-Ålesund.
The road and the geodetic observatory will be established in an important bird area, and the
permission from the Governor of Svalbard included establishment of a bird monitoring program
for evaluating the potential effects of the intervention on nesting arctic skuas and waders, as well
as birds at Brandallaguna and the lakes in the vicinity to Knudsenheia. Norwegian institute for
nature research (NINA) has designed this bird monitoring program on behalf of NMA to meet the
terms of the Governor of Svalbard. The program includes control areas to evaluate the effects in
light of natural variation and the effects of the intervention. The monitoring program is divided
into different stages to cover data collected before the construction started, during the
construction phase or during the operational stage of the observatory.The principal goal of the
monitoring in 2015 was to collect data for the ‘construction phase’ in the affected areas and data
in the control areas, assess potential effects and suggest mitigating measures. Construction
work during summer 2015 occurred in the new station area at Brandallaguna and the road were
used to transport vehicles, materials and personnel to the area.
The main result was the increase in number of breeding birds in 2015 compared to the year
before. It was particularly evident at Brandal, which includes the affected area, with almost twice
as many breeding pairs. We assigned this increase to natural variation, but it is positive for the
construction project that the breeding numbers increased as a response to the improved
breeding conditions. Some species (arctic skua and red-throated diver) showed low breeding
numbers. We did not assign that to the project, but we can’t rule out that the red-throated diver
now prefer to breed at Knudsenheia instead of Brandallaguna during the construction phase.
The results from the control-area Solvatnet showed poor breeding, most likely reflecting
predation from the arctic fox. The arctic fox was also active at Brandallaguna, but it may seem
that chicks of purple sandpiper and turnstone survived the season. In an earlier report we
mentioned that the road has changed the breeding site of one pair of purple sandpiper and one
pair of turnstone. In 2016 the number of breeding purple sandpipers was similar to that before
the construction started. It has most likely been three breeding pairs of turnstone before the
construction of the road. In 2015 there were two breeding pairs. In light of natural variation we
cannot conclude that this is an effect of the project, and the next years will reveal whether we
get back to three breeding pairs again.
In June we did an on-site inspection together with NMA. We encouraged NMA to consider
mitigating actions in relation to the road leading to the station. The road may have changed the
drainage which in turn may have decreased the wetness in the area, and this can over time have
an impact on waders at Brandallaguna. Mitigating actions within the station area was not
considered, as this was an active and ongoing construction site the entire season. A fence was
put up to reduce the area use of the construction activity, and this functioned well.