Show simple item record

dc.contributor.authorFlognfeldt, Thor
dc.contributor.authorLien, Gudbrand
dc.contributor.authorTjørve, Even
dc.date.accessioned2017-03-02T11:17:13Z
dc.date.available2017-03-02T11:17:13Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1502-3532
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2432701
dc.description.abstractDet er mange og sterke røster med meninger om markedsføring av norske vinterprodukter til utenlandske turister. Selv om slike meninger tilsynelatende kan være basert på analyser av statistiske data, stilles sjelden de riktige spørsmålene og undersøkelsene bygger bare på markedsdata på makro- eller metanivå. Målet med denne artikkelen er å gi en bedre innsikt og forståelse av utenlandske turister som kommer tilbake til norske vinterdestinasjoner, og av deres kriterier for valg av reisemål. Mangelen på slik kunnskap har redusert markedsføringen til en generell profilering av Norge som destinasjon for snøbasert turisme, i stedet for en målgruppemarkedsføring rettet direkte mot gjenkjøpsturister, som utgjør den største og viktigste gruppen i dette segmentet. Til sammen 4000 tusen norske, svenske, danske og tyske respondenter har svart på spørsmål om deres syn på norske vinterdestinasjoner og kriterier for valg av reisemål for en vinterferie.nb_NO
dc.description.abstractEspecially the Germans but also the Swedes and Danes constitute large potential winter tourist markets, compared to the numbers actually choosing Norway for their winter vacation. A large proportion of the latter are repeat visitors, especially amongst Swedes and Danes. In this study is based on a survey of 4000 thousand respondents equally divided between the four countries. The article addresses the lack of understanding of the characteristics and differences in visit intentions between first-time and repeat visitors to Norwegian ski resort. This void has incurred profile marketing rather than a segmented marketing (targeted towards repeaters). Even more serious, in a decreasing market distinctive and preferred qualities of Norwegian resorts are not marketed. Examples of two important criteria amongst repeaters for choosing a Norway are firstly the chance of doing both alpine and cross-country skiing and secondly the stable snow conditions. Findings as these illustrate the importance of studies that provide knowledge crucial to the industry.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk institutt for naturforskningnb_NO
dc.subjectWinter tourismnb_NO
dc.subjectski resortnb_NO
dc.subjecttourist marketnb_NO
dc.subjectmarket strategynb_NO
dc.subjectrepeat visitornb_NO
dc.subjectvinterturismenb_NO
dc.subjectturistmarkednb_NO
dc.subjectmarkedsstrateginb_NO
dc.titleBør Innlandet satse på vinterturistene som har vært her før eller forsøke å overtale de som tror Norge har et dyrt og dårlig vinterprodukt?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.source.pagenumberS. 21-31
dc.source.journalTidsskriftet Utmarknb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.description.localcode© Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelsenb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Tidsskriftet UTMARK [45]
    Hovedmålsettingen med Tidsskriftet Utmark er å formidle kunnskap om bruk og forvaltning av utmark, og bidra til dialog og debatt mellom aktører som jobber med, og er opptatt av, utmarka.

Show simple item record