Overvåking av fiskesamfunnet i Måsåbekken og Brenneribekken 2023. Oppfølgende undersøkelser i forbindelse med InterCity-utbyggingen på strekningen Kleverud-Åkersvika
Research report

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- NINA Rapport/NINA Report [2411]
Abstract
Myrvold, K.M. & Karlsson, S. 2024. Overvåking av fiskesamfunnet i Måsåbekken og Brenneribekken 2023. Oppfølgende undersøkelser i forbindelse med InterCity-utbyggingen på strekningen Kleverud-Åkersvika. NINA Rapport 2470. Norsk institutt for naturforskning
Denne rapporten er et ledd i utviklingen av et kunnskapsgrunnlag for vurderingen av InterCity-utbyggingen mellom Kleverud og Åkersvika. Her presenteres resultatene fra elfiskeundersøkelser i Måsåbekken og Brenneribekken i Stange kommune i 2023, inkludert genetiske undersøkelser av ørret i Måsåbekken og en vurdering av vandringshindre i begge bekkene.
Elfisket ble gjennomført i begynnelsen av oktober. Det ble observert stor gytefisk på flere av stasjonene i begge bekker, og fisket ble derfor avsluttet for å hindre skade og forstyrrelse. Følgelig ble det ikke beregnet tettheter av ungfisk på flere av stasjonene.
Oppgangen av gytefisk kan ha sammenheng med høy vannføring og generelt gode oppvandringsforhold sammenlignet med tidligere år, da vannføringen har vært til dels svært lav. Tidligere rapporter har vurdert i hvilken grad eksisterende vei- og jernbane krysninger kan hindre oppvandring i Brenneribekken, der både vanndybde og gradient virket å kunne medføre utfordringer ved lav vannføring. Det ble i 2022 gjort genetiske undersøkelser som ikke viste noen entydig barriereeffekt rundt dagens jernbanekrysning ved Gubberud i Brenneribekken. Observasjon av voksen gytefisk oppstrøms dette antatte vandringshinderet i 2023 bekrefter at oppvandring er mulig i år med høy vannføring på høsten. Det nye sporet må derfor ivareta vandringsmuligheter for fisk og annen fauna.
Det ble samlet inn prøver til genetiske undersøkelser i Måsåbekken utover det etablerte stasjonsnettet, opp til Sørli tømmerterminal. Hensikten var å avdekke eventuell genetisk strukturering i forkant av arbeidet med ny jernbanetrasé. Det var ingen betydelig strukturering innad i vassdraget, hvilket tyder på at ørret kan vandre fra Mjøsa og opp til Sørli. Arbeidet med nytt dobbeltspor må derfor ivareta vandringsmuligheter for fisk i Måsåbekken. Myrvold, K.M. & Karlsson, S. 2024. Monitoring of the fish community in Måsåbekken and Brenneribekken 2023: Follow-up investigations in connection with the InterCity railroad development from Kleverud to Åkersvika. NINA Report 2470. Norwegian Institute for Nature Research.
This report is part of the development of a knowledge base for the assessment of ecological impacts of the InterCity railway development between Kleverud and Åkersvika. Here, the results from electrofishing surveys in Måsåbekken and Brenneribekken in Stange municipality in 2023 are presented, including genetic investigations of brown trout in Måsåbekken and an assessment of potential barriers to migration in both streams.
The electrofishing was carried out in the beginning of October. Large spawners (brown trout) were observed at several of the study sites in both streams, and the fishing was therefore terminated to prevent any damage and disturbance. Consequently, densities of juveniles were not calculated at several sites in 2023.
The ascent of spawners may be related to persistently high runoff and generally good migration conditions compared to previous years, when the discharge has been very low at times. Previous reports have assessed to what extent existing road and railway crossings can prevent migration in Brenneribekken, where both depth and gradient of the culverts seemed likely to pose challenges to ascending fish at low flows. Genetic investigations were carried out in 2022 and did not show any clear barrier effect around the current railway crossing at Gubberud in Brenneribekken. The observation of spawners upstream of the suspected barrier in 2023 confirms that migration is indeed possible in years with sufficiently high discharge in fall. The new railroad track must therefore ensure migration opportunities for fish and other fauna.
Genetic samples were collected in Måsåbekken beyond the established grid of study sites, up to Sørli. The purpose was to uncover any genetic structuring in advance of the planned construction. There was no significant genetic structuring within the river system, which suggests that trout can migrate from Mjøsa and up to Sørli. The new construction must hence ensure migration opportunities for fish in Måsåbekken.