Show simple item record

dc.contributor.authorSæle, Ove Olsen
dc.contributor.authorHallås, Bjørg Oddrun
dc.contributor.authorAadland, Eli Kristin
dc.date.accessioned2019-04-01T13:20:20Z
dc.date.available2019-04-01T13:20:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1502-3532
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2592740
dc.description.abstractArtikkelen tematiserer hvilke natursyn fem lærerstudenter fremmer på bakgrunn av egne erfaringer med opphold i naturen i oppvekst og tidligere skolegang. Drøftelsen tar utgangspunkt i et gjennomført refleksjonsnotat i tilknytning til et forskningsseminar på masternivå i regi av en norsk høgskole. Funnene drøftes i lys av matrisen The Nature in Culture Matrix. Artikkelen formidler at studentene, i vår studie, har vokst opp med et natursyn som er antroposentrisk og feirende; menneskesentrert og det idylliske og vakre med natur dominerer.nb_NO
dc.description.abstractThe article discusses which view of nature five students express, according to their stay in nature in early childhood, leisure time and schooling. The discussion is based on a survey conducted as a part of a master's degree at a Norwegian university college. The findings are discussed in light of the matrix The Nature in Culture Matrix, a coordinate system with the extremes anthropocentric, ecocentric, celebrating and problematic nature vision. The article also refers to René Descartes and Arne Næss, example of philosophers with an anthropocentric and ecosentric view of nature, respectively. An anthropocentric and celebrating natural vision seems to be a clear pattern among the students in our material, both in various outdoor activities in the adolescence and in their education at school.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk Institutt for Naturforskning (NINA)nb_NO
dc.subjectnature viewsnb_NO
dc.subjectstudentsnb_NO
dc.subjectchildhoodnb_NO
dc.subjectschoolnb_NO
dc.subjectoutdoor activitiesnb_NO
dc.titleEt retroperspektiv på lærerstudenters friluftsliv og naturopphold i skole og fritid - et antroposentrisk fremfor et økosentrisk natursynnb_NO
dc.title.alternativeStudent’s retrospective views on their early childhood experiences with outdoor activities and stays, both in school and leisure - an anthropocentric rather than an ecocentric view of nature.nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.source.journalUtmark : tidsskrift for utmarksforskningnb_NO
dc.source.issue1/2019nb_NO
cristin.fulltextS. 19-31


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Tidsskriftet Utmark [64]
    Hovedmålsettingen med Tidsskriftet Utmark er å formidle kunnskap om bruk og forvaltning av utmark, og bidra til dialog og debatt mellom aktører som jobber med, og er opptatt av, utmarka.

Show simple item record