Forsknings- og utredningsbehov for videreutvikling av reiselivet i Innlandet. Resultater fra en workshop og en spørreundersøkelse
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2425468Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NINA Kortrapport [72]
Sammendrag
Wold, Line C., Breiby, M.A., Thorsplass, I., Winther, E. og Aas, Ø. 2016. Forsknings- og utred-ningsbehov for videreutvikling av reiselivet i Innlandet. Resultater fra en workshop og en spørre-undersøkelse. NINA Kortrapport 45. 30 s.
Denne rapporten redegjør for to kartlegginger av FOU behov i reiselivet i Innlandet, dvs. i Hed-mark og Oppland fylker. Den første delen av kartleggingen bestod av en workshop i regi av Senter for Reiselivsforskning, der en rekke representanter for reiselivet i de to fylkene deltok, dvs. deltagere fra bedrifter, bedriftsnettverk, destinasjonsselskap, virkemiddelapparat og offent-lige myndigheter. Den andre delen var en spørreundersøkelse gjennomført på web der en større gruppe respondenter ble bedt om å rangere ulike forsknings- og utredningsbehov, identifisert på bakgrunn av workshopen. De viktigste funnene kan oppsummeres slik:
1. Både workshop og spørreundersøkelse viser at næringsaktører, virkemiddel- og forvalt-ningsapparatet og FOU miljøene identifiserer en rekke viktige forsknings- og utred-ningsbehov for reiselivsnæringen i Innlandet.
2. Det er også nokså mange fellestrekk mellom prioriteringene på tvers av de to undersø-kelsene, og på tvers av aktørgrupper og fylker.
3. Det er en klar erkjennelse av at Reiselivet i Innlandet har et uforløst potensial i styrket samarbeid mellom ulike aktører og med økt bruk av FOU.
4. Det er klare forventninger til at SfR og bransjerådet er en sentral aktør i arbeidet med å styrke FOU om reiseliv i regionen og øke dialogen med næringen.
5. I den grad det kan trekkes ut ett prioritert FOU område som går igjen både i workshop og survey, er dette knyttet til kunnskapsbaserte produkt- og opplevelsesproduksjon, som reflekterer endret etterspørsel etter mer individualiserte opplevelseselementer
6. Et annet prioritert FoU-område er markedskunnskap knyttet til effektiv markedsføring mot spesifikke målgrupper. Dette er sentralt for å hjelpe næringsaktørene til å realisere sitt markedspotensial, slik Innlandsutvalgsrapporten vektlegger.
7. Et tredje FoU-område er helårsdestinasjoner som samhandler på tvers av bedrifter og i 3- eller 4-helix for økt bærekraft. Her viser resultatene at spesielt kulturlandskap og gjengroing bør vektlegges.
8. Til slutt vil vi nevne arrangement som verdiskaper som et fjerde FoU-tema som bør prioriteres, og som går igjen både fra idedugnad og spørreundersøkelse.